Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Reklam-tv tog igen under oktober

Publicerad: 19 November 2007, 08:34

Med en stark ökning av investeringarna i oktober närmar sig tv nu branschsnittet, 7 procent, för ökningen av reklaminvesteringarna i år. Det visar Mediebyråernas statistik.


Mediebyråerna förmedlar en rejäl del av reklaminvesteringarna – i år räknar men med omkring 12 miljarder på en kontrollerad marknad beräknad till omkring 32 miljarder. 2007 är på väg att bli ett mycket starkt reklamår, med en ökning på omkring 7 procent.

Så gott som allt av investeringar i tv går via mediebyråerna. I oktober ökade tv-satsningarna kraftigt mot i fjol, i kronor med nästan 60 miljoner, vilket är avsevärt mer än internets dryga 30 miljoner, om än internet ökar mer procentuellt.

Dagspress i landsort hade en bra månad och ökade med 19 procent, vilket höjde det ackumulerade resultatet från nollnivån.

Radio hade en stark oktober, ökade med 22 procent, och därmed ackumulerat 16 procent.

Internet går fortfarande starkt, men ökar på en lägre nivå. Under oktober förmedlades 139 miljoner till internet, vilket är 31 miljoner mer än i fjol. Procentuellt är det 29 procent, vilket gör att den ackumulerade ökningen nu är under 50 procent.

Direktreklamen tappar i allt högre tempo, drygt 50 procent under oktober. Uppenbarligen väljer de stora reklamköparna att gå andra vägar.

Utomhus fortsätter också att minska kraftigt. Under oktober med 15 procent.

TV: 3 481 miljoner, 5,3 %
Dagspress storstad: 1 755 miljoner, 7,7%
Internet: 1 018 miljoner, 48,4%
Dagspress landsort: 845 miljoner, 2,8%
Utomhus: 630 miljoner, – 6,4%
Veckopress/magasin: 520 miljoner, 10,3%
Kvällstidingarna: 487 miljoner, – 8,7%
Radio: 300 miljoner, 16,1%
Fackpress: 287 miljoner, -1,5%
Direktreklam: 108 miljoner, -33,4%
Bio: 46 miljoner. 14,2%
Övrigt: 178 miljoner, 18,8%

Källa: Mediebyråerna

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.