Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Reklam för reklam blev dyrt för TV4

Publicerad: 17 November 2017, 07:26

TV4 får betala 50 000 kronor för att ha uppmanat publiken att ”hålla ögonen öppna” inför en visning av en ny reklamfilm från Volvo.


Ämnen i artikeln:

TV4VolvoFörvaltningsrätten

Det var under vintern 2016 som en programpresentatör sade åt tittarna att hålla ögonen öppna i pausen eftersom en reklamfilm från Volvo skulle premiärvisas. Presentatören beskrev också budskapet genom att konstatera att reklamen ”är en påminnelse om att tillsammans blir vi bättre”.

Nonchalant, menar kammarrätten, som anser att TV4 på ett otillbörligt sätt har framhävt den vara som reklamfilmen marknadsfört. Mot den bakgrunden yrkar kammarrätten att kanalen ska betala 50 000 i avgift.

Fallet har tidigare varit uppe i förvaltningsrätten. Då tog rätten hänsyn till att det var fråga om en engångsföreteelse och friade kanalen.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.