Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Regeringskrisen drev upp trafiken

Publicerad: 4 december 2014, 13:37

I går hade Aftonbladet sin näst bästa trafikdag någonsin. När det händer något stort på riksplanet är det hit man går, säger analyschef Fredrik Rogberg.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Från tidig morgon till sena kvällen rapporterade Aftonbladet om den politiska kris som skakar om Sverige just nu. Och besökarna strömmade till för att följa händelseutvecklingen.

4,4 miljoner unika webbläsare var inne på Aftonbladets sajter i går. Det är den näst högsta siffran någonsin. Bara dagen efter valet i höstas hade mer trafik. Då var drygt 5 miljoner unika webbläsare inne på antingen desktop- eller mobilsajten.

Även i tisdags, när SD gick ut med att de skulle rösta för Alliansens budget när deras egen hade fallit, var det bra trafiksiffror.

Då hade vi 3,9 unika webbläsare på sajterna, säger Aftonbladets analyschef Fredrik Rogberg.

Han noterar också att det handlar om en ökad andel direkttrafik.

Normalt ligger den på 82 procent men de här dagarna har den varit högre.

På Expressen genererade regeringskrisen också höga trafiksiffror.

När vi gick ut med en push direkt efter presskonferensen i tisdags fick vi ett jättelyft. Från den minuten, säger Expressens analyschef Andreas Quensel.

Trafiksiffror för enskilda dagar vill han dock inte lämna ut.

”Primetime” gick igång direkt och sände i tisdags live mellan klockan 15.15-00.45 och i går direktsände vi mellan klockan 06.00 på morgonen till strax efter midnatt. Vi har ju fått mycket beröm för bevakningen och jag är verkligen stolt över hur Expressen TV tidvis varit den enda redaktionen som gjort live-tv, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Sajtens trafiksiffror visar att det är stort intresse för inrikespolitik konstaterar han:

Men också viralsajten Omtalat.nu har politikbevakning. Det finns ju debattörer som ibland på grund av sin okunnighet tror att viralsajter bara innehåller ”roliga katter”, men i själva verket är ju samhällsfrågor det som är populärast att dela viralt.

Den politiska oron på riksplanet har dock inte gett samma trafikskjuts på de regionala nyhetssajterna.

VK.se har sett en 10-procentig uppgång under de senaste två dagarna. Om det beror på turbulensen på riksplanet har inte analyserats ännu. Men det som hänt på den politiska scenen har givetvis påverkat positivt, säger chefredaktör Ingvar Näslund.

För NSD har regeringskrisen inte heller gjort något stort avtryck i trafiksiffrorna som ligger i nivå med förra veckan. En av artiklarna om den politiska krisen är två på topplistan. LKAB toppar läsningen. Turbulensen i landstinget för ett par veckor sedan gav mer trafik, säger NSD:s chefredaktör Kalle Sandhammar.

På Jönköpings-Posten har krisen inte heller påverkat trafiksiffrorna nämnvärt. Vi får inte så mycket trafik på riksgrejor och exponerar dem heller inte kraftigt. Vi ser vårt digitala uppdrag främst lokalt, säger Mats Ottosson, ansvarig utgivare för Hallpressen.

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev