Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Regeringen utreder content marketing

Publicerad: 13 Oktober 2016, 10:19

Det nya reklamlandskapet kräver ett förbättrat konsumentskydd. Det menar regeringen som nu därför tillsatt en utredning som ska bland annat ska se över om det behövs nya lagar för området.


I dag är det många gånger svårt att avgöra vad som är reklam och inte. Det gäller inte minst vissa bloggar som även fungerar som marknadsföringskanaler, men även traditionella medier som tidningar där man som läsare kan exponeras för reklambudskap utformade som nyhetsartiklar utan tydlig annonsmärkning. Det framhöll konsumentminister Per Bolund på en presskonferens i dag där han berättade att regeringen nu tillsatt en utredning om det nya reklamlandskapet.

Den ska analysera om det finns problem kopplade till de nya marknadsföringsmetoderna och vilka utmaningar tillsynsmyndigheten ställs inför.

– Inte minst ska utredningen se på hur utsatta grupper som barn, unga och även äldre påverkas. Det kan också handla om annonser för till exempel alkohol, spel och krediter som blivit aggressivare senaste tiden, säger Per Bolund.

Utredningen ska ledas av Gunnar Larsson, generaldirektör för Kammarkollegiet och tidigare generaldirektör för Konsumentverket och Konsumentombudsman.

– Nu ska vi titta på vilka verktyg som tillsynsmyndigheten behöver för att sätta åt de som inte håller sig till spelreglerna.

De som inte gör det kommer att drabbas av olika åtgärder, även vite kan bli aktuellt enligt Gunnar Larsson.

Är det avsändaren eller kanalen som kan bli drabbade om inte spelreglerna följs?

– Det kan bli både och.

Utredningen ska vara klar senast den 12 januari 2018. Här hittar du Kommittédirektivet 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.