Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Regeringen överens om att sänka digitalmomsen i år

Publicerad: 21 februari 2019, 08:58

Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige. Foto: Jonas Hellsén

Regeringen har i dag enats om att föreslå en sänkning av momsen på digitala publikationer i vårbudgeten.


En av mediebranschens största önskningar håller på att slå in. Regeringen har i dag enats om att sänka momsen på digitala prenumerationer från 25 till sex procent. Beslutet skulle gälla från den 1 juli. Momssänkningen ska ingå i vårbudgeten och ska klubbas av riksdagen innan reformen blir verklighet.

TU:s vd Jeanette Gustafsdotter välkomnar beslutet:

– Det har varit ett flerårigt arbete från TU:s sida att få igenom den här förändringen. Först på EU-nivå, därefter på nationell nivå. Och det har varit oroligt in i det sista. Men i dag kan vi sträcka på oss och dra en lättnadens suck, säger hon.

Vad betyder det här för era medlemmar?

– Det betyder oerhört mycket. Sedan kommer det att krävas mer såklart. Men det här är en viktig politisk signal till samhället att man förstått dagspressen utsatta läge, säger Jeanette Gustafsdotter och fortsätter:

– Men det är först när vårbudgeten är klubbad som jag verkligen andas ut. Jag har dock svårt att se att något skulle kunna gå snett nu. Det här är ett avgörande och mycket viktigt beslut.

För DN bekräftar Magdalena Andersson att beslutet är fattat.

Till Medievärlden sa kulturminister Amanda Lind förra veckan att det återstod att besluta hur en sänkning av momsen skulle finansieras.

Medievärlden söker Magdalena Andersson och Amanda Lind om hur reformen finansieras.

Lucas De Vivo

Reporter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.