Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Regeringen: Nej till lag mot könsdiskriminerande reklam

Publicerad: 24 April 2008, 07:11

Det blir ingen lag mot könsdiskriminerande reklam. Effekten av en sådan är osäker, säger Nyamko Sabuni. Men integrations- och jämställdhetsministern förväntar sig effektivare front mot könsdiskrimineringen i reklamen från näringslivet. (Uppdaterad)


Skälen för att inte lagstifta mot könsdiskriminerande reklam utvecklar Nyamko Sabuni i en debattartikel i Dagens Industri.
”De inskränkningar i yttrandefriheten som en sådan lag skulle kräva är inte försvarbara ur demokratiperspektiv.”

En lag skulle antingen innebära att man fick ett suddigt förhållande till yttrandefrihetsgrundlagarna eller att grundlagarna skulle ändras. Sådana ingrepp är inte motiverade när effekten av den nya lagen är osäker.

Nyamko Sabuni skriver också att den vida yttrandefriheten i Sverige har begränsningar, men att eventuella missbruk av den ställer särskilda krav på rättsprocessen.

”Det är främmande för mig att lägga den typen av ärenden i Marknadsdomstolen.”

Ministern gör dock en markering, att hon inte är nöjd med den självsanering näringslivet gör i dag vad det gäller könsdiskriminerande reklam. Bland annat är Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERKs verksamhet inte tillräckligt effektiv.

Tidningsutgivarnas vd Anna Serner är nöjd med Nyamko Sabunis och regeringens beslut: dels ska man vara ytterligt försiktig med att ändra i tryck- och yttrandefriheten, dels är det osäkert vilken effekt en lag skulle ha fått.

– Konsumentombudsmannen har inte resurserna att följa upp en lag.

Anna Serner förstår kritiken mot att näringslivets självsanering vad det gäller könsdiskriminering och reklam inte varit till räckligt effektiv.
– Det är Reklamombudsmannen ett svar på.

Reklamombudsmannen ska samla arbetet med att hålla koll på reklamen ur ett etsikt perspektiv. Sveriges Annonsörer har inrättat rollen. Organisationen ska vara igång den 1 januari 2009.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.