Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Redaktörerna måste ta tillbaka makten

Det är dags för landets chefredaktörer att sätta ner foten, slå näven i bordet och förklara för ägarna att bra journalistik måste få kosta, skriver Aftonbladets tidigare chefredaktör Anders Gerdin.

Publicerad: 23 Oktober 2012, 07:10

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Papper eller nät? Den frågan har stått högst på agendan i världens mediehus allt för länge. Svaret är naturligtvis papper OCH nät. Låt oss istället diskutera innehållet. Journalistiken. Alltså orden och bilderna som läsaren är beredd att betala för. Men det kräver att redaktörerna kliver fram och tar tillbaka makten från direktörerna.

Inget ont om direktörer, en god ekonomi är en viktig förutsättning för god journalistik. Problemet uppstår när vinsterna inte investeras i den redaktionella utvecklingen utan hamnar i fickan på ägarna. Där har redaktörerna förlorat mot räknenissarna som ständigt kräver högre avkastning trots att upplagorna sjunker.

Till skillnad från den svenska exportindustrin agerar svenska mediehus på en lokal, nationell marknad långt från konkurrens av låglöneländer i Asien. Mediebranschen  är inte heller lika beroende av de internationella konjuktursvängningarna. Därför borde allt fokus riktas mot en journalistisk utveckling av hemmamarknaden för att locka kunderna/läsarna som varje dag ska förses med unika nyheter, unika profiler, underhållning och kritiska granskningar av samhället och makten, Det gör man inte genom att skära ner på redaktionella resurser.

I stället för att stärka det unika i mediehusens varumärke går utvecklingen åt precis motsatt håll. Synergier och sammanslagningar är orden för dagen i direktionsrummen. Ett löpandeband-tänk där pengar sparas genom att skapa en journalistik som är strömlinjeformad och kan användas i samtliga koncernens produkter. Svenska Dagbladet lägger till exempel ner sin sportredaktion och planerar förmodligen att köpa innehållet från koncernkollegan Aftonbladet. Visst låter det smart på kort sikt, men vad betyder det för det unika med Sportbladet när Simon Bank, Erik Niva och Jennifer Wegerup kan läsas också i Svenska Dagbladet.

Och hos Bonniers planerar man just nu för en nyhetsfabrik som ska leverera innehåll till Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Expressen och Dagens industri. Resultatet blir naturligtvis en utslätning av den svenska pressen där all journalistik ska passa in i samtliga produkter.

Visst är det viktigt att hitta sätt att ta betalt för det journalistiska innehållet på nätet. Men framtiden ligger inte i tidningsfabriker som levererar samma innehåll till sina kunder. En tidningsledare som tidigt förstod detta var Schibsteds legendariske ägare Tinius Nagell Erichsen. Tinius var en hängiven och kunnig publicist och ekonom. För honom var tidningens viktigaste uppgift inte bara att tjäna pengar utan också att vara bärare av nyheter och information,  men också kunskap, debatt, trovärdighet och hög kvalitet. Och Tinius visste att en förutsättning för detta var att slå vakt om de enskilda redaktionernas frihet och oberoende. Det gjorde han med bestämdhet och stort engagemang

Det är dags för tidningsägarna och direktörerna att förstå att förtroendet för mediebranschen minskar stadigt i de årliga SOM-undersökningarna, en signal att ta på största allvar.

Därför är det dags för landets chefredaktörer att sätta ner foten, slå näven i bordet och förklara för ägarna att bra journalistik måste få kosta och ska produceras av självständiga redaktioner som brinner för sin unika produkt. Lyckas man med det så kommer säkert läsarna att vara beredda att betala för journalistiken. I samtliga kanaler.

Anders Gerdin, chefredaktör Aftonbladet 1997-2007

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.