Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Raset för kvällspress fortsätter

Publicerad: 13 Oktober 2015, 05:20

Kvällspressen tappade 36 procent i september. Hittills i år är tappet 34,6 procent. Även storstadspressen backar kraftigt.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

De mediebyråförmedlade annonsinvesteringarna minskade med 18,2 procent till 1,3 miljarder.*

Kvällspressen i print har tappat mest sett till hela året, följt av fackpressen som backat med 22,8 procent och storstadspressen som backat med 18,4 procent. Investeringarna i storstadspress minskade i september med 19,6 procent i januari.

”Kvällspress är nu nere på kritiskt låga nivåer och har tappat cirka 35 procent i medieinvesteringar jämfört med 2014. För att sätta denna nedgång i ett längre perspektiv kan vi konstatera att kvällspress har tappat 211 miljoner kronor i annonsintäkter 2015 jämfört med 2012 en nedgång på över 60 procent på tre år. Även för tv fortsätter nedgången, som under perioden augusti – september har tappat 8,6 procent, och sett till helåret -6 procent. Detta drivs av lägre efterfrågan; under hösten har flera tv-kanaler inte lyckats sälja all sin airtime”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i en kommentar.

* Minskningen beror dock till stor del på att september 2015 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2014. De tryckta medierna påverkas inte av periodiseringseffekter eftersom fakturering sker på daglig basis. Trots detta fortsätter nedgången för de flesta av printkategorierna under september. Fackpress och dagspress kväll är de mediekategorier som minskat mest under september

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.