Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ras för landsortspress

Publicerad: 9 April 2013, 05:25

Landsortspressen tappade 33 procent av sina mediebyråförmedlade annonser.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Totalt minskade mediebyråernas annonsköp med 12 procent jämfört med samma månad i fjol.

Samtliga dagspresskategorier tappade mer. Sämst gick det för landsortspressen som tappade hela 33 procent. Kvällspressens försäljning gick bakåt 25 procent och storstadspressen 17 procent.

Men det finns dock en liten ljusglimt om man tittar noga på siffrorna.

Mars månad fortsätter som årets första två månader med en bred nedgång. 2012 var dock ett väldigt starkt år och det gör kanske jämförelsen något orättvis. Historiskt sett har få kvartal vart så starka och haft en så hög andel av ett års totala investeringar som just första kvartalet 2012. Jämför man med 2011 är nedgången något mindre och jämfört med 2010 ser vi en tydlig tillväxt, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Internet fortsätter dock att öka, i mars med 4 procent och tv tappade betydligt mindre än snittet med 8 procent.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.