Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Rapport fälls för felaktigt påstående

Publicerad: 12 November 2018, 11:45

SVT:s nyhetsprogram Rapport påstod felaktigt att en militärpilot tidigare varit spion. Inslaget fälls nu i granskningsnämnden. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

RapportGranskningsnämnden

Det var den 2 juni i år som Rapport visade ett inslag om en militärpilot. Nyheten var att piloten, som varit listad som död i trettio år, nu visat sig vara vid liv. Men inslaget innehöll ett felaktigt påstående i påannonsen om att militärpiloten tidigare varit spion. Ordet spion förekom också på en ruta som syntes i bild i inslaget. Nu fälls inslaget i granskningsnämnden.

I sitt anförande skriver SVT att redaktionen, som plockat upp nyheten från TT, har en minnesbild av att uppgiften förekom i TT:s rapportering. I efterhand har det dock inte gått att fastställa varifrån uppgiften kom.

Granskningsnämnden gör bedömningen att uppgiften om att militärpiloten varit spion var viktig för framställningen. Inslaget bryter därför mot kravet på saklighet. Samtidigt konstaterar nämnden i sitt beslut (18/01926) att SVT inte har följt bestämmelsen om beriktigande i radio- och tv-lagen. Det eftersom man inte sänt någon rättelse.

Anledningen till att SVT inte sänt någon rättelse beror, enligt SVT, på att sakfelet uppmärksammades först drygt tre månader efter publicering. ”Redaktionen bedömde att en rättelse då skulle ha tappat en hel del av sin relevans för tittaren”, skriver SVT i sitt yttrande.

Läs MPRT:s beslut här.

Ämnen i artikeln:

RapportGranskningsnämnden

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.