Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Radiotjänsts kampanj nedlagd

Publicerad: 20 April 2011, 07:15

Kampanjen fordig.se som drivits av Radiotjänst med syftet att få fler att betala radio- och tv-licensen, har lagts ner. Vi fick dålig respons på den, säger Per Leander, kommunikationschef på Radiotjänst.


Ämnen i artikeln:

Radiotjänst

Under två månaders tid har kampanjen fordig.se drivits på nätet. Av Radiotjänst beskrivs den som en testkampanj på nätet med syfte att få fler att betala tv- och radiolicensen. Genom bland annat utställningar försökte man väcka intresset för både radio, tv och public service i främst miljonprogramsområdena.

Kampanjen var ett pilottest på hur vi kan nå ut i de här områdena men tyvärr visade det sig vara ett mindre lyckat test. Vår tidigare kampanj men Tack-filmen ledde till 45 miljoner visningar. Under det här projektet har knappt någon varit inne på sajten. Därför har vi avslutat projektet, förklarar Per Leander.

Kampanjen har varit omdiskuterad. I en debattartikel hävdade riksdagsledamöterna Lars Beckman och Carl-Oskar Bohlin att det var Sveriges Radio som låg bakom den och att den hade som syfte att lobba mot skolbarn.

De där påståendena var tagna ur luften. Det stod ingenstans att Sveriges Radio låg bakom. Att den skulle rikta sig mot barn var också helt taget ur luften, säger Per Leander.

Vilket mandat har SR för att tränga undan lokala aktörer?

Public service finansiering är utan krav

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Radiotjänst

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.