Få hela storyn

Annonsera

Starta din prenumeration

Medievärldens arkiv

Radiodirektör sparkades efter uttalande i valrörelsen

Publicerad: 14 November 2007, 11:38

Chefen för danska TV 2 Radio, Jens Rohde, har fått sparken. Orsaken är att han blandat sig i valrörelsen. Ledningen för TV 2 säger att det inte får råda något tvivel om radiochefen sysslar med politik eller radio.

Jens Rohde är tidigare ordförande för Venstres medlemmar i Folketinget. I lördags, tre dagar före folketingsvalet, påstod Jens Rohde i Ekstra Bladet att socialdemokraternas vice ordförande, Henrik Sass Larsen, under den förra valrörelsen överlämnade hemligt, strategiskt material till Venstre. Syftet skulle ha varit att svärta ned den tidigare ordföranden för Socialdemokraterna, Mogens Lykketoft.

I artikeln framställs Henrik Sass Larsen som spion för Venstre.

TV 2-ledningen reagerade omedelbart och avstängde Jens Rohde från sin tjänst. Och idag kom så avskedandet.

– Vi kunde inte leva vidare med tvivlen om Jens Rohde sysslar med politik eller radio, säger tillförordnad vd för TV 2, Anders Kronborg, i en kommentar för TV 2 News. Tvivlen uppstod efter Extra Bladets artikel i lördags. Vi har inte tagit ställning till om historien är riktig eller fel. Men artikeln kunde inte skrivas utan Jens Rohde, och det var det som var avgörande.

Många av medarbetarna på TV 2 Radio har under de senaste dagarna uttryckt sitt missnöje med Jens Rohde som radiodirektör.

– Jag tycker att Jens Rohde är ett problem, sade den facklige förtroendemannen för de anställda på TV 2 Radio, Lennart Sten, ett par dagar innan Rohde sparkades. Man ska tänka på att när han uttalar sig som direktör för TV 2 Radio, så representerar han en verksamahet – ett varumärke. Och det har gett oss en del problem, för vi har fått använda mycket energi på att övertyga offentligheten om att vi är oavhängiga.

I ett uttalande skriver skriver Jens Rohde att han varken har brutit sitt kontrakt eller gått över gränsen:

– Jag har endast bekräftat upplysningar och upplevelser från min tid på Christiansborg (Folketingshuset) och inte på något sätt uttalat mig politiskt.

På detta svarar Anders Kronborg att det inte är fråga om kontraktsbrott och att Rohde inte är bortvisad. Han är avskedad.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.