Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Radio/tv vinner i förtroende – EU-kommissionen tappar

Publicerad: 12 November 2008, 10:05

Förtroendebarometern 2008 visar stabila åsikter om institutionerna. Radio/TV har ett ökat förtroende tillsammans med storföretagen. EU-kommissionen däremot tappade i förtroende.


– Förtroende är hårdvaluta, de påverkar ”transaktionskostnaderna mellan institutioner”, inledde Pär Källeskog, TNS Gallup redovisningen av barometern vid Medieakademins höstseminarium med.

Förtroendebarometern bygger på 1000 internetbaserade intervjuer två veckor september-oktober.

Så här såg de intervjuade på institutionerna:

Riksdagen 42 (43)
Stabil bild, mellan 30 och 45

Radio TV 48 (52)
Positiv trend.

– Public service har ett stort förtroende, kommenterade Martin Jönsson i panelen vid seminariet.
– Fragmenterad mediemarknad leder till att man väljer att ge vissa förtroende, sa Anna Serner.

Dagspress 34 (35)
Föråldrat begrepp – morgontidningar är något annat än kvällstidningarna.

Storföretag 39 (36)
På väg uppåt efter dippen 2001

Universitet/högskolor 62 (62)
Samma nivå, högt förtroende.

Svenska kyrkan, ny i mätningen 34

EU-kommissionen 23 (29)

– Det minskade förtroendet är välförtjänat, sa Leif Pagrotsky.
För mycket uppifrån och ner, ansåg han om kommissionens arbete. Däremot ger det inte en bild av EU-samarbetet, det är folk mer positiva till, sa han.

Partierna 21 (21)

Läs hela förtroendebarometern här.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.