Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Räckvidderna: Svenska Dagbladet är sommarens vinnare

Publicerad: 9 Oktober 2008, 04:35

Med 510 000 läsare enligt Orvestos konsumentmätning under sommaren är Svenska Dagbladet den av de stora morgontidningarna som går bäst.


Ämnen i artikeln:

Dagens IndustriRiksmediaGPDagens NyheterOrvestoMetro

Dagens Nyheter 877 000 läsare…
…har tappat mot första mätningen 2008, 894 000, men ökar mot 2007:2, 868 000 läsare.

Göteborgs-Posten 550 000 läsare…
…har tappat såväl mot 2008:1, 573 000, som 2007:2, 561 000 läsare.

Svenska Dagbladet 510 000 läsare…
…är en kraftig ökning, vad som ser ut som ett historiskt steg upp över 500 000 läsare. Så stark har inte tidningen varit under 2000-talet.

Dagens Industri 389 000 läsare…
…har försämrat räckvidden såväl förhållandevis första mätningen 2008, 405 000, som motsvarande mätning för ett år sedan, 2007:2, 402 000.

Sydsvenskan 291 000…
…har inte redovisats separat tidigare i annat än helårsmätningarna. Räckvidden tillsammans med Skånska Dagbladet 360 000, tyder på att Skånskan fortsätter att tappa räckvidd. Dubbelläsningen torde vara begränsad. I fjol var den gemensamma räckvidden 376 000 läsare.

Veckoutgivna gratistidningarna i Stockholmsområdet har vunnit nya läsare. Också giganten Metro går bra.

Mitt i-tidningarna 922 000…
…borde glädja de nya ägarna Stampen rejält. Det är 72 000 fler läsare än första mätningen 2008 och 20 000 fler än samma mätning i fjol.

Innerstadspress 181 000…
…har stärkt sin position väsentligt. Tidningarna är nu uppe i samma räckvidd som 2005.

Metro 672 000 läsare…
…betyder att tidningen håller sin position i Stockholm. Nergången från första mätningen i år är marginell, och förhållandevis samma mätning i fjol har Metro stärkt läsandet med 20 000. Citys övergång till tredagarstidning har inte påverkat resultatet. Den skedde efter mätperioden.

De största annonspaketen går också bra.

Land & Rike 2 563 000 läsare…
…tyder på att paketet stärker sin position. Det är 80 000 mer än förra mätningen i våras, och nästan 200 000 fler än för ett år sedan.

Riksmedia 2 465 000…
…är en fortsatt radikal förstärkning, med 180 000 sedan i våras, och nästan en miljon mot i fjol.

Stormarknadspress 928 000…
…innebär att den långsamma minskningen av paketets räckvidd fortsätter. 20 000 nindre än i våras, 25 000 mindre än för ett år sedan.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.