onsdag1 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Räckvidd tröst i trista upplagetider

Publicerad: 24 februari 2012, 11:00

Att upplagorna sjunker kompenserar ett antal tidningar med ökad räckvidd. Så många läsare hade tidningarna per exemplar:

Ämnen i artikeln:

Norrbottens-Kuriren

I upplagekolumnen är det bara minus. Men ett antal tidningar lyckas i alla fall göra en tidning som lockar läsarna vilket bevisas av stigande räckviddssiffror.

En av dessa är Norrbottens-Kuriren som tappade 2,6 procent av sina prenumeranter men ändå fick 2,9 procent fler läsare. I dag har hans tidning 3,7 läsare per såld tidning. En aningen kluven känsla för chefredaktör Mats Ehnbom:

Helst vill jag förstås att alla ska betala för tidningen. Men det är bättre med gratisläsare än inga alls.

Ur ett kommersiellt perspektiv är det bra för det går visa för annonsörerna att deras budskap exponeras för allt fler. Och även ur ett redaktionellt:

Som journalist är det viktigaste faktiskt att man blir läst.

En förklaring till varför kurvorna pekar åt olika håll för Kuriren kan vara den starka politiska medvetenhet som finns i Norrbotten tror Mats Ehnbom.

Det är många här som kan tänka sig att läsa oss. Men att betala för en tidning som de uppfattar som moderat är en helt annan sak.

Han berättar att det ringt folk som fått Kuriren av misstag i brevlådan vilka bett honom skicka någon för att hämta tidningen:

De vill helt enkelt inte befatta sig med den.

Det gäller dock inte alla. För siffrorna talar tydligt för att Kurirens journalistik är uppskattad menar han. Förutom räckviddssiffrorna stöttar han sig på trafiksiffrorna för sajten:

Vi har stadigt 125 000 till 130 000 unika besökare per vecka. Vilket är väldigt bra för en tidning i vår storlek.

På sikt är han övertygad om att även Kuriren kommer att koppla på någon forma av betalmodell för sajten. Men när, och vilken, är alldeles för tidigt att säga.

Så här ser förhållandet ut mellan upplaga och räckvidd på landets tidningar:

Så här ser det ut för storstadspressen:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev