Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Räcker 240 Blekingebor, Elisabeth Thörnsten?

Publicerad: 20 Juli 2009, 09:41

Tidskriftsläsandet håller ställningarna i den tuffa konkurrensen om tiden, visar en specialkörning av Orvesto Konsument, som Sveriges Annonsörer låtit Sifo göra. Blekinge har toppositionen i landet med 12 minuter läsning i snitt per dag.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionSveriges AnnonsörerOrvesto Konsument

Den dagliga tidskriftsläsningen i hela landet håller sig på i stort sett samma nivå som för ett år sedan, 9 minuter. I de stora länen är förändringarna små, medan det svänger friskt i de mindre länen med färre svarande, som Blekinge upp 2 minuter och Örebro ner 3,5 minuter. Elisabeth Thörnsten är informationsansvarig på Sveriges Annonsörer.

Varför delar ni upp länsvis?

–    Vi har gjort det under flera år. Man får ta det för vad det är. I en del län blir det kanske inte så många svarande.
–    Det spännande är att tidskriftsläsningen i hela landet håller sig.

Vad är budskapet i undersökningen?

–    Man har en personlig relation till tidskrifterna man läser, mer personlig än med de flesta andra medier.
–    Vissa digitala medier är lika mycket rådgivare och vän?

Vilka tänker du på?

–    Sociala medier, Twitter, Facebook.

De har nått den positionen snabbt.

– Ja, framför allt i vissa åldersgrupper, bland de yngre.

Är budskapet framför allt riktat till era medlemmar, annonsörerna?

– Som annonsör är det sådant som den personliga relationen sådant man ska tänka på, och därför ha med tidskrifter i sin mediamix.

Vilka är dina favorittidskrifter?

–    Jag läser så otroligt mycket, framför allt i jobbet.

Men när du inte är på jobbet?

–    Det flyter ihop? Jo, Family living, utgiven av Bonnier Tidskrifter, om småbarnslivet. Med inredning och tips.

Du är i det skedet?

– Ja, jag har två småbarn.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.