Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Quick Response firar 10 år med bokutgivning

Publicerad: 27 Februari 2009, 12:03

Vilket ansvar har medierna för hur vi uppfattar verkligheten? I boken Nyheter, makt och integration har Quick Response samlat artiklar om hur svenska medier skildrar ämnen i ett mångkulturellt, mångetniskt och mångreligiöst Sverige.


Boken har kommit ut med anledning av att Quick Response (QR) i år firar tioårsjubileum. Det gör för övrigt också bokens förläggare, Institutet för mediestudier.
– Artiklarna ger exempel på att det blir snett och konstigt därför att reportrarna är på besök i en annan värld, sade Torbjörn von Krogh, moderator vid gårdagskvällens seminarium  om QR.

Bristen på tid  och för lite diskussion på redaktionerna nämndes som förklaringar till att det blir som det blir i medierna, det vill säga inte fel men ensidigt, eftersom många artiklar och inslag har samma ingång.

QR:s framväxt var seminariets tema,  där starten gjordes i en evig kamp för att bygga en sajt och söka finansiering till dagens redaktion med journalister för journalister. Hela tiden med Röda Korset i bakgrunden.

– En förutsättning för att komma i kontakt med  medier är  att  vi som jobbar har en redaktionell bakgrund, sade QR:s projektledare Arash Mokhtari.

Men alltjämt är kunskapen och kännedomen om QR  inte imponerande, störst dock bland storstadsmedierna, medan regional- och lokaltidningar knappt vet att organsiationen finns.

QR har som enda svenska initiativ valts till en av Europas 30 bästa främjare av mångfald och motverkare av diskriminering i medier.
Det är  Internationella journalistfederationen, Internews Europe och Media Diversity Institute,  so med stöd från Europakommissionen olika initiativ för mångfald i medier. QR och finska public service-kanalen YLE:s antidiskrimineringssatsning var de enda initiativen i Norden som prisades.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.