Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Putin-administrationen bedömer att EK har högst aggressionsindex utanför Ryssland

Publicerad: 4 April 2017, 10:13

Eva Burman, chefredaktör på Eskilstuna-Kuriren och Strengnäs Tidning. Foto: Niklas Holm

Enligt en rysk undersökning av ett urval av tidningar runt om i världen toppar Eskilstuna-Kuriren (EK) aggressivitetsindex gentemot Ryssland. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Eskilstuna-Kuriren

Den ryska statsapparaten presenterar årligen en rapport i vilken den kartlagt omvärldens medierapportering om Ryssland. En EK-medarbetare som behärskar ryska har tittat närmare på den senaste rapporten, från 2015, och kunnat konstatera att EK får högst rankning av alla större tidningar när det gäller aggressivitet mot Ryssland och landets politik.

I en krönika signerad EK:s chefredaktör och ansvariga utgivare Eva Burman kommenteras uppgifterna. Hon skriver bland annat att hon tror att den egna tidningen toppar aggressivitetsindex på grund av ledarsidans initierade rapportering av Rysslands agerande de senaste åren.

Alex Voronov, politisk redaktör på EK, tror att den ryska statsapparaten gör de här sammanställningarna av två skäl:

– Det ena är för att visa för den ryska eliten att Ryssland finns i det som de framställer som en fientlig internationell mediemiljö – där negativa publiceringar om Ryssland görs i ett illvilligt syfte.

– Det andra syftet, tror jag, är att visa även för oss att de ser vad vi gör och att de har ögonen på oss.

För ett par månader sedan publicerade EK en granskning av det organiserade och systematiska näthatet. I fokus för publiceringen stod Granskning Sverige, en hatkanal på Youtube, som återkommande under flera års tid telefontrakasserat medarbetare på Eskilstuna-Kuriren.

I helgens krönika ställer sig Eva Burman frågan om det går att koppla ihop Ryssland med det hårda trycket mot redaktionen i form av hot och trakasserier:

”Osannolikt är det inte, menar experter på Försvarshögskolan. Snarare mycket sannolikt. Att ett sådant högt index inte skulle leda till aktiviteter mot tidningen är inte troligt.”

Eva Burman är inne på samma spår:

– Jag tror inte att det är någon tillfällighet att Granskning Sverige har ringt till Eskilstuna-Kuriren sedan 2014, säger hon till Medievärlden.

Om hatkanalens verksamhet finansieras med ryska pengar är inte utrett. Men DN:s granskning av hatsajterna visar att annonspengar på Fria Tider, som äger Granskning Sveriges domännamn, kan kopplas till affärsmän från Ryssland och Ukraina.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Eskilstuna-Kuriren

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.