Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Punkt SE läggs ner – Schibsted köper del av Metro

Publicerad: 20 Maj 2008, 08:04

Schibsted rör om ordentligt på tidningsmarkanden i Sverige. Punkt SE läggs omgående ner - det sista numret kom ut idag. Samtidigt köper Aftonbladets och Svenska Dagbladets ägare 35 procent av svenska Metro för 350 miljoner. Schibsted och Metro inleder ett annonssamarbete.


Enligt pressmeddelanden tog Aftonbladet Hiertas styrelse beslutet om att lägga ner Punkt SE vid ett styrelsemöte igår kväll. Förlusterna har blivit för stora och utvecklingen mot ekonomisk balans går för långsamt. Första kvartalet gick Punkt SE med 44 miljoner i förlust.

I ett uttalande av Punkt SEs chefredaktör Niklas Silow lovar man att ta hand om alla anställda.

Schibsted köper samtidigt 35 procent av Metro Sverige och bildar 4 nya annonspaket:

o Aftonbladet plus Metro, ett rikspaket

o Metro Sverige och Aftonbladet respektive Svenska Dagbladet för nöjesannonser i Stockholm.

o Alla tre tidningarna för detaljister i Stockholm.

o Svenskan och Metro har tecknat ett letter of intent om ett platsannonspaket.

Schibsted beräknar att de nya paketen ger intäktsförstärkningar på mellan 40 och 50 miljoner.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.