Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Publicisternas krav: sänk digitalmomsen

Publicerad: 4 Maj 2018, 04:08

38 publicister kräver i dag att regeringen sänker momssatsen på digitala produkter från dagens 25 procent till 6 procent, vilket är nivån för papperstidningen. Det skriver publicisterna i ett inlägg på SvD Debatt.


Ämnen i artikeln:

EU

Regeringen behöver ta tag i frågan om samma moms för tryckta respektive digitala produkter omgående, skriver publicisterna i debattinlägget. Risken är annars att antalet redaktioner blir färre, att de vita fläckarna på mediekartan blir fler samt att demokratin försvagas.

Många hade trott att Ekofin-rådet skulle besluta om förändrade momsdirektiv i juni i år. Men de skulle bli besvikna eftersom Tjeckien motsatte sig EU-kommissionens förslag. Men att vänta på att EU ändrar i sitt momsdirektiv är inte längre ett alternativ, menar publicisterna.

TU:s vd Jeanette Gustafsdotter är inne på samma linje:

”I januari i fjol lovade finansminister Magdalena Andersson och kulturminister Alice Bah Kuhnke att sänka digitalmomsen så snart EU, som håller i momsfrågorna, öppnat för den möjligheten. Men eftersom arbetet för en momsharmonisering kört fast i Bryssel måste regeringen nu ta täten i den är frågan”, säger hon i en kommentar.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

EU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.