Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Public service-tv bannlyst i Republika Srpska

Publicerad: 19 Januari 2007, 11:55

Public service-kanalen BHT 1 i Bosnien Herzegovina har drabbats av en bannlysning av vicepresicenten i Republika Srpska - den serbiskdominerade delen av landet.


Den 12 januari meddelade vicepresidenten i Republica Srpska, Anton Kasipovic, att den nationella tv-kanalen skulle bojkottas. Anledningen är att kanalen inte ska ha uppmärksammat republikens årsdag tillräckligt och att politiker från republiken behandlats illa i två debattprogram.

Bannlysningen innebär såväl att man nekar intervjuer, som att tv-team från kanalen inte släpps in på presskonferenser.
Facken på tv-kanalen har kritiserat styrelsen för att ha sparkat vd som svar på kritiken, och för att efterträdaren fått i uppdrag att sparka BHT1s programdirektör.

Internationella journalist federationen IFJ protesterar mot bojkotten i ett skarpt uttalande.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.