Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

PTS bedömning: delar av Telias sociala medier-kampanj är olaglig

Publicerad: 7 December 2016, 12:29

Telias omdiskuterade kampanj som erbjuder användning av utvalda sociala medier även efter att surfpotten tagit slut fick skarp kritik när den kom. I ett beslutsförslag konstaterar nu tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) att delar av kampanjen är olaglig. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebookTeliaInstagramWhatsapp

Det nya abonnemanget tillät obegränsad användning av utvalda sociala medier-nätverk. Men statligt ägda Telia fick kraftig kritik för att snedvrida konkurrensen och företaget anklagades för att bryta mot nätneutraliteten.

I maj gick svenska publicister ihop i ett upprop och menade att Telias samarbete med sociala medier-nätverken var en fara för svenska mediebolag:

”Att statligt ägda Telia tar på sig en ledartröja i racet mot botten är direkt sorgligt. Staten om någon borde vara den som garanterar en öppenhet. Oavsett regelverk uppmanar vi därför regering och riksdag att genom sin roll som ägare säkra att Telia verkar som ett föredöme när det gäller nätneutraliteten och rätten till det fria ordet på internet.”

I dag kom så PTS beslutsförslag. I det konstateras att erbjudandet, genom att vissa tjänster eller applikationer undantas från surfpotten, bryter mot den EU-förordning som säger att leverantörer av internetanslutningstjänster ska behandla all trafik likvärdigt på internet:

”Telia ska behandla all internettrafik likvärdigt när slutanvändarens datatak uppnåtts, för att inte bryta mot EU-regler om ett öppet internet. PTS avser att förelägga Telia att rätta sig”, skriver PTS, som bedömer att det handlar om en otillåten trafikstyrning, i ett pressmeddelande.

Fram till den 4 januari kan Telia kommentera PTS beslutsutkast.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.