Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Promedia säljer tidning till NWT

Publicerad: 26 Augusti 2011, 10:54

Promedia vill sälja Karlskoga-Kuriren till NWT-koncernen. Det här var det enda alternativet, säger Promedias vd Lena Larsson till Medievärlden.


I dag når Karlskoga-Kuriren 21 000 människor i främst Karlskoga och Degerfors via tidningen och sin sajt. I Karlskoga kommer även NWT-koncernens Karlskoga Tidning ut.

Det ger möjlighet till ett heltäckande erbjudande vad gäller nyheter och annonslösningar anser NWT:s vd Mats Muregård enligt ett pressmeddelande.

Till NWT.se säger han:

Vi ser givetvis att det finns samordningsvinster att göra. Det kan bli personalneddragningar, ja.

Där säger han också att Karlskoga-Kuriren kommer att vara kvar ”i en eller annan form” samt att NWT ska värna om varumärket.

Målet är att vara klar med affären den första oktober.

Det fanns inga möjligheter att skapa någon långsiktig lönsamhet anser Promedias vd Lena Larsson. Därför var en försäljning till NWT-koncernen det enda alternativet till slut.

Har ni ställt några krav på att Karlskoga-Kuriren ska få leva kvar som tidning?

Vi har i samtal med köparna fått veta att Karlskoga-Kuriren ska finnas kvar på marknaden. Men vi kan inte få några garantier, säger Lena Larsson, vd för Promedia.

Kommer någon annan av koncernens tidningar säljas på grund av att det inte går att skapa långsiktig lönsamhet?

Det är inget alternativ i någon annan situation. Så det finns inga planer på att sälja någon annan tidning, nej.

Medievärlden har även sökt Mats Muregård för fler kommentarer.

Tidningarna i Karlskoga

Karlskoga-Kuriren har en upplaga på 5 100 ex och en räckvidd på 17 000 enligt Orvesto Konsument.

Karlskoga Tidning har en upplaga på 7 300 ex och en räckvidd på 20 000 läsare enligt Orvesto Konsument.

Båda är sexdagarstidningar.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.