Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Programmatiska köp driver upp internetkategorin hos mediebyråerna

Publicerad: 11 November 2014, 07:11

Internetkategorin ökar snabbare i Mediebyråbarometern än i IRM-siffrorna, vilket sannolikt beror på att det är här kompetensen för sådana köp finns.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

”Mediekategorin internet ökar snabbare hos mediebyråerna än övriga marknaden, enligt IRM:s Q3 rapport. Enligt IRM uppvisar kategorin en tillväxt om drygt 16 procent totalt för årets första tre kvartal vilket ska jämföras med knappt 23 procent tillväxt enligt Sveriges Mediebyråer. Detta drivs med största sannolikhet av automatiserade köp, programatic buying, som effektiviserar och målgruppsriktar den digitala kommunikationen. Här ligger kunskapen i stor utsträckning hos mediebyråerna, och följaktligen kan mediebyråernas kunder kapitalisera på automatiserade köp i högre utsträckning än marknaden”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

I oktober minskade reklaminvesteringarna via mediebyråer något, men ackumulerat under året har de fortfarande ökat. Omfördelningen till digitala kanaler fortsätter. Mest backar mediekategorin kvällspress, följt av populärpress och storstadspress.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.