Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Programmatisk handel fortfarande på en låg nivå

Publicerad: 8 April 2015, 08:53

IRM:s första rapport om programmatisk handel i Sverige visar att den bara stod för 3 procent av de digitala investeringarna ifjol. Men den ökar snabbt.


Ämnen i artikeln:

Programmatic

Programmatisk handel, alltså handel via annonsbörser där köparnas och säljarnas bud matchas i realtid, ökade med 265 procent till 330 miljoner förra året. Det är dock bara 3 procent av de totala investeringarna i digital reklam, och betydligt lägre än snittet i Västeuropa

”Siffrorna IRM redovisar idag är något lägre än vad som förväntades när rapportarbetet startade. De rapporter som vi tagit del av från Västeuropa och UK visar på en högre andel köp via programmatisk handel. IRM förväntar sig dock en fortsatt väldigt stark tillväxt av programmatisk handel i Sverige”, säger IRM:s vd Madeleine Thor i en kommentar.

Hon säger också att IRM sett ett stort behov från branschen att börja mäta programmatisk handel

”Programmatiska transaktioner har en ökande betydelse för investering i digital reklam. Och digitala kanaler driver utvecklingen på reklammarknaden idag.”

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Programmatic

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.