Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Prisbelönta Existera missade upplagemålet – blir nätforum

Publicerad: 27 November 2008, 08:10

Berling media lägger ner prisbelönta magasinet Existera. Trots mycket uppmärksamhet har tidningen inte kommit i närheten av upplagemålen. Nu görs den med all säkerhet om till ett nätforum.


Brita Häll, Existeras redaktör

Existera fick snabbt renommé för sin annorlunda form, sin innovativa logotype och sina bra reportage. I fjol korades den till Årets nykomling av Sveriges Tidskrifter.

Trots priset och intresset så har Existera inte kommit upp i den förväntade upplagan. Vid 7500 prenumererade upplaga skulle tidningen ”haft något att bygga vidare på” som upplagechefen Sven Elmqvist uttrycker det. Men Existera har bara nått upp 2800 prenumeranter. Då hjälper det inte att lösnummersäljet med sina mellan 300 och 400 exemplar per nummer varit bättre än förväntat.

– Det är inte tidningen det varit fel på, säger Sven Elmqvist.
– Vi har inte nått fram i marknadsföringen. Vi skulle behövt en större budget för det.

Förlaget kan sälja på sin grundstock av prenumeranter på framför allt Kyrkans Tidning. Men Existera riktade sig till den privata konsumentmarknaden, och där är konkurrensen mycket tuffare.

Magasinet har kommit ut med 4 nummer per år. Årets fjärde nummer, med temat ”Döden” kommer ut i dagarna. Det blir inte det sista, även om det vore symboliskt, 2009 kommer det ett eller möjligen två nummer.

Därefter är planen att Existera blir ett nätforum.

Brita Häll, redaktör för Existera, säger att hon ”inte är så deppig”. Tidningen har fått ”fantastisk respons med tanke på att marknadföringsbudgeten var liten” .
– Finanskrisen kommer olägligt, säger hon. Det blir en fortsättning för tidningen, om hon ska vara med framöver funderar hon på.{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=22}

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.