Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Printchef: Distributionen viktigare än designen

Publicerad: 5 November 2007, 13:05

Stockholms tredje största gratistidning har gjorts om. Nya Punkt SE har sett dagens ljus. Tanken är att den ska vara lite mer morgontidning och lite mindre Aftonbladet. Har de lyckats? Designmässigt ja. Men inte ger det mer annonspengar, tror Stefan Andersson, printchef på PHD.


Lite ljusare och luftigare. Lite lugnare och med en klarare lokal profil. Läsare i de tre områden där Punkt SE kommer ut var tydliga med vad de ville ha. Mer nyheter och mindre skvaller.

– Den ser fräschare och roligare ut, säger Stefan Andersson, printchef på mediebyrån PHD som ingår i OMD-gruppen.

Men för att locka mer annonsör räcker det inte menar han:

– Då krävs det fler läsare och högre räckvidd.

Hans tips till punkt.se:s ledning är att titta mer på distributionen.

– Det gäller för dem att hitta hål på marknaden som de övriga inte täckt in.

På sikt tror han dock att det bara finns plats för två gratistidningar i Stockholm. Men vilken vill han inte säga.

Hur långt bort tror du det är?

– Inom två år, säger Stefan Andersson.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.