Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Print tappar men mobilt växer

Publicerad: 3 September 2013, 08:21

Det är fortsatt dystert för printannonseringen. Även om tappet är mindre än de senaste kvartalen.


Ämnen i artikeln:

IRM

Andra kvartalet minskade dagspressens printannonsering med 13 procent jämfört med samma period 2012. Motsvarande siffra för årets första tre månader var ett tapp på 17 procent och sista kvartalet 2012 låg det på 16 procent.

Sämst gick det för kvällspressen som förlorade 21 procent av sina printannonsintäkter under perioden. En förklaring till det är andra kvartalet 2012 gick väldigt bra för kvällstidningarna.

Mobilmarknadsföringen ökar dock ordentligt. Tillväxten andra kvartalet blev 126 procent då omsättningen översteg 200 miljoner kronor för första gången för ett enskilt kvartal. Möjligen finns det ett samband med att display- och bannerannonsering på webb backade marginellt under perioden.

Även annonseringen på webb-tv går starkt framåt. Intäkterna passerade för första gången 100 miljoner kronors gränsen för ett enskilt kvartal.

IRM mäter nu även tidskriftsföretagens digitala intäkter från olika kanaler. Det finns också en ambition att ta fram motsvarande siffror för dagspressföretagen.

Den totala annonsmarknaden backade med 3,7 procent under perioden. Vilket är femte kvartalet i rad med minussiffror. Men på IRM finns det en förhoppning att i alla fall årets sista kvartal ska visa en viss tillväxt.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.