Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Print och tv backar ”tv-nedgången oväntad”

Publicerad: 10 Februari 2015, 07:30

Mediebyråernas reklaminvesteringar minskade med 8,3 procent i januari, jämfört med samma månad i fjol.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Storstadspress och kvällspress backade mest. Lokalpress och tv backade med 12 procent.

Radio och utomhus var de enda trafikslag som ökade. Internet, som tidigare ökat starkt, backade med 0,2 procent.

”Januari 2014 var en stark månad och generellt sett är januari en månad med låga medieinvesteringar – efter juli den lägsta under årets alla månader. Trots detta bör den låga spenderingen i januari 2015 vara en varningsklocka för medierna. Annonsörerna lämnar de traditionella mediekanalerna i allt högre takt och hittar andra vägar som gynnar egna och förtjänade kanaler. Det skedde stora förflyttningar av medieköpen under 2014 och det ska bli spännande att följa utvecklingen under 2015”, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

För tv är det andra månaden i rad med stora tapp. I december var tappet 16 procent.

”Det vi kan se är att print sjunker snabbare än tidigare, men nedgången i print är strukturell och därför inte förvånande även om den är större än tidigare. Storleken på tv-nedgången är däremot oväntad. Då tv-priserna stiger från och med mars, kunde man förvänta sig att årets två första månader skulle präglas av större investeringar i mediet. Förvisso sjunker tv-tittandet fortfarande, men tv-kanalerna har inte varit slutsålda i samma utsträckning som tidigare månader. Att medieinvesteringarna i tv sjunker i januari är alltså en effekt av både lägre efterfrågan och lägre utbud, vilket indikerar lägre spenderingar också på lång sikt för tv-mediet”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i en kommentar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.