Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Print bromsar tappet

Publicerad: 11 Oktober 2016, 05:17

Dagspress bromsar tappet i Mediebyråbarometern för september. I genomsnitt var tappet fyra procent, bara två procent mer än vad marknaden som helhet minskade.


Ämnen i artikeln:

Staffan SlörnerMediebyråbarometern

Landsortspressen minskade sin försäljning via mediebyråer med 3,3 procent i september. Kvällspressen med 2,8 procent och storstadspress med 5,8 procent.

De totala annonsköpen via mediebyråer minskade med 2,1 procent jämfört med samma period i fjol.

– Medieinvesteringarna faller marginellt i september. Dock kan vi konstatera att förflyttningen från tryckta till digitala medier har mattats av. Denna utveckling har kunnat skönjas under de senaste sex månaderna, vilket även bekräftas under september. Printmedierna tappar endast 6,5 procent under september, medan internet endast ökar med 2,7 procent, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Den kategori som ökade mest i september var utomhus som hade en tillväxt på över 20 procent.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.