Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Prinsessbröllop ger uppsving, tror medieprofessor

Publicerad: 25 Februari 2009, 09:01

Det förestående bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och Daniel Westling kan för vissa veckotidningar och kvällstidningarna, som tappar i upplaga, få en stor positiv ekonomisk betydelse, sade medieprofessorn Karl-Erik Gustafsson i Morgonekot.


På samma linje var Svenska Dagbladet inne, då tidningen i dag i sin näringslivsdel konstaterade att i det generella konsumtionslyft som kan väntas med anledning av förlovning och bröllop så är det kvälls- och damtidningarna liksom den kanal som får sändningsrättigheterna för bröllopet som drar det längsta strået.

I Dagens Nyheter var tongångarna lite annorlunda. Under rubriken Skvallerpressen gäspar åt frieriet säger Hänt Extras Bengt Gustavsson att man inte kommer ”att toppa med detta om man så säger”. Men på svensk Damtidning jublar man och på Se & Hör tror man på lyft för enstaka nummer. Veckans Nu däremot sägs rycka på axlarna åt det hela.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.