Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Principiellt viktigt att HD prövar tidningsettornas status

Publicerad: 4 Januari 2007, 13:53

- Metros resningsansökan är av stort principiellt intresse, säger tryckfrihetsexperten Per Hultengård. Den viktiga frågan är om marknadsföringslagen över huvud taget kan tillämpas på en förstasida med en tidnings logotype.


Med hot om vite på en halv miljon har Marknadsdomstolen förbjudit Metro att publicera annonser med redaktionell karaktär på förstasidan. Domen gällde en av de två omslagsannonser Konsumentombudsmannen reagerade på. De var publicerade i november 2004 och mars 2005, och bestod av tre sidor annonser med tidningens logotype på den första sidan.
Konsumentombudsmannen ansåg att annonserna var förvillande, att det inte var tydligt om det var ett kommersiellt eller ett redaktionellt meddelande. Marknadsdomstolen fällde en av annonserna, den med reklam för Xboxspelet Halo. Metro förbjöds att publicera sådana annonser mot ett vite på en halv miljon varje gång.

Marknadsdomstolens utslag kan inte överklagas. Därför har nu Metro begärt prövningstillstånd hos Högsta domstolen. Argumentet är det samma som man använde inför Marknadsdomstolen: i och med att tidningens logotype med datum och andra uppgifter finns med är det inte ett enbart kommersiellt budskap – och då gäller tryckfrihetslagstiftningen, inte marknadsföringslagen.
Per Hultengård, Tidningsutgivarna, säger att frågan berör alla tidningar, inte bara Metro.
– Vad det handlar om är om marknadsföringslagen alls är tillämplig på en tidnings förstasida när denna innehåller såväl kommersiella budskap som redaktionella uppgifter, i det här fallet Metros logotype. Metro har goda skäl för att hävda att tryckfriheten i sådana fall förhindrar marknadsrättsliga ingripanden.
– Sedan kan man naturligtvis ha synpunkter på lämpligheten i annonsutformningen som sådan, men det är en annan sak.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.