Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Presstödsstriden: Karl Erik Gustafsson har två månader på sig att analysera

Publicerad: 15 December 2006, 14:06

Avtalet mellan regeringen och Karl Erik Gustafsson om analys av presstödet är klart. Nu har medieekonomiprofessorn några intensiva veckor på sig att göra analysen. Den 9 februari ska den vara klar. Ersättningen för arbetet är 96 000 kronor.


I beskrivningen av analysuppdraget skriver regeringen: ”Vilka effekter har presstödet, dvs. både driftstödet och distributionsstödet, på tidningsbranschen i Sverige och i EU? Hur ser denna påverkan ut mer specifikt på segmentet abonnerade morgontidningar?”
Analysen ska innehålla en översikt över tidningsmarknaden och hur den utvecklats de tio senaste åren, upplagor, ekonomi, räckvidder, nya tidningar, nerläggningar, samgåenden och uppköp.

Den ska vidare belysa vilken betydelse presstödet haft dessa år:
O för ekonomin
O för möjligheten att starta tidningar för svenska företag
O för svenska företags möjlighet att starta tidningar i andra länder i EU
O för utländska företags möjlighet att starta tidningar i Sverige
O för utländska företags möjlighet att distribuera tidningar på andra språk i Sverige
O för nedläggningar av dagstidningar
O för samgåenden och uppköp
O för priserna på annonser och för annonsörernas – svenska och utländska – annonsering
O för den redaktionella mångfalden.

Till sist ska Karl Erik Gustafsson analysera vad som hänt de här åren om stöden inte hade funnits, såväl drift- som distributionsstödet.
När analysen är klar ska den ligga till grund för regeringens förhandling med EU-kommissionen. Något förslag till förändrat presstödssystem kommer man inte att göra, som EU-kommissionen förespeglades i kontakterna i september.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.