Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Presstödsnämnden missade annonsintäkter

Publicerad: 14 Augusti 2003, 06:49

Minus kan bli plus i Presstödsnämndens sammanställning över dagspressens resultat förra året. Bolagiserade annonsbolags resultat finns nämligen inte med i sammanställningen.


Karl Erik Gustafssons och Håkan Westergrens årliga rapport presenterades i går. Enligt den var den samlade dagspressens rörelseresultat -61 miljoner kronor. Men sammanställarna har gått på moderbolagens resultat och inte fått med bolagiserade annonsbolags siffror.
Ett antal tidningsföretag, kanske ett 20-tal, har bolagiserat sin annonsförsäljning för att på det viset minska underlaget för reklamskatten. Ett schablonavdrag på 30 procent av intäkterna är nämligen möjligt att göra.
Lägger man till dessa annonsintäkter till moderbolagens siffror kommer det sammanlagda resultatet förmodligen att ändras från minus till plus.
– I rapporten står att vi gick back med fyra miljoner kronor förra året efter finansnetto, säger Östersunds-Postens vd Göran Henriksson. Det stämmer för moderbolaget. Men lägger man till vårt annonsbolag ÖP Media så blir resultatet plus fyra och en halv miljon i stället. Och det är den siffran som är jämförbar med förra årets resultat.
Ett antal bolagiseringar gjordes förra året. Då hade man tidigare avvaktat löften från regeringen om att reklamskatten skulle avskaffas. Och ännu fler har bolagiserats i år.
– Vi har missat de här bolagen, säger Håkan Westergren på Presstödsnämnden. Vi ska skicka ut frågor om detta till alla bolag och försöka korrigera siffrorna så snabbt som möjligt.
TORBJÖRN von KROGH
Torbjörn von Krogh

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.