Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Presstödet: Bonniers vill ha ny modell byggd på distribution

Publicerad: 7 Maj 2008, 06:48

Bonniers anser att presstödet som regeringen nu vill förändra det är "orättfärdigt". I sitt remissvar efterlyser företaget en total översyn, att driftstödet skrotas och att ett framtida stöd byggs utifrån distributionsstödet.


Bonniers remissvar på regeringens förslag till förändrat presstöd i departementspromemorian ”Nya villkor för presstödet” underkänner driftstödet i presstödet: det ”strider mot den fria konkurrensen inom branschen, favoriserar vissa företag och diskriminerar läsare. Det strider mot EU:s statsstödsregler. Driftstödet i den nuvarande och den föreslagna formen är ett orättfärdigt system.”

Analysen av driftstödet är en parallell med den som gjordes i klagomålet till EU-kommissionen, som finns som bilaga till remissvaret.

I svaret efterlyser Bonniers ett förändrat presstöd, som utformas för att ”gynna en livskraftig svensk dagspress” och inte snedvrider konkurrensen på mediemarknaden.
Företaget föreslår att det mer ”konkurrensneutrala” distributionsstödet får bli kärna, och att ett nytt selektivt stöd inte får bli större än distributionsstödet.

Stöd ska inte kunna delas ut till företag som går med vinst och stödföretagen ska motivera varför man ska ha stöd och hur det ska användas för att utveckla företaget att klara sig på egna ben. Därför ska stödet också vara tidsbegränsat.

Remissvaret har ingen direkt uppmaning till regeringen hur frågan fortsatt ska hanteras. Erik Månsson, ansvarig för Bonniers samhällskontakter, säger att det mer ska ses som en idé.

Efterlyser ni en utredning?

– Det kan vara rimligt.

Bonniers dagstidningar är bland dem som får mest distributionsstöd. Riskerar ni inte att dra på er kritik med en konstruktion kopplad till distributionsstödet?

– Ja, men vi talar om att kanske dra ner stödet i sin helhet.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.