Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Premiärproblem för NWT:s betalmodell

Publicerad: 22 Augusti 2013, 06:39

Över 1 000 prenumeranter har redan aktiverat sina digitala konton. Men NWT:s övergång till betalmodell kunde gått smidigare.


Teknikproblem gjorde att inloggningsfunktionen inte var aktiv från start. Därför valde ledningen att låta alla artiklar vara öppna tills det var åtgärdat. Men nu fungerar allt som det är tänkt och de som inte är prenumeranter kan bara läsa nyheter av typen hänt och känt. Allt övrigt, mellan 70 och 80 procent av materialet, kräver inlogg.

Läsarna verkar ha accepterat förändringen.

Det har inte varit några stora protester, säger NWT:s redaktionschef Rolf Matthies.

Efter första dygnen har drygt 1 000 prenumeranter loggat in. En bra siffra, menar Rolf Matthies. Men den ska stiga. Förhoppningen är att omkring en tredjedel ska ha aktiverat sina digitala konton efter ett halvår. Vilket för NWT:s del blir drygt 16 500 konton.

Till det ska läggas ett antal som väljer att enbart läser den digitala versionen. Men frågan är om inte de snarare väljer att prenumerera på Frykdalsbygden för 480 kronor per år jämfört med NWT som kostar 1 260 kronor.

Alla prenumeranter får tillgång till allt material på sajten. Fast de som har Frykdalsbygden får inte NWT:s e-tidning. Så visst kan det bli så att några väljer att Frykdalsbygden, då blir de glada uppe i Sunne och det unnar vi dem, säger Rolf Matthies.

Att betalmodellen kommer att påverka den digitala annonsförsäljningen tror han inte. Även om antalet unika besökare sannolikt kommer att sjunka.

Vi säljer sidvisningar, så om en annonsör köper till exempel 100 000 sidvisningar innebär det kanske bara att annonsen är uppe på sajten en dag extra.

Snarare kan en betalmodell höja värdet att annonsera då erfarenheterna visar på att betalande besökarna spenderar mer tid på såväl enskilda texter som på sajten menar Rolf Matthies.

Dessutom har vi sett ett kraftigt ökat intresse för att annonsera på webben senaste året. Det tror vi kommer att hålla i sig.

NWT släpper betalmodell inom kort

Premiär för NWT:s betalmodell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.