Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Premiär i morgon för nya Svenska Dagbladet

Publicerad: 28 mars 2017, 06:27

Smartare förpackning ska ta läsarna längre. I morgon är det premiär för Svenska Dagbladets nya printform. Upplägget bygger på något färre sidor men ska ge läsarna betydligt mer.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Ebba Bonde har varit AD och Linda Häggström projektledaren när Svenska Dagbladet har fått ny form.

Det nya upplägget ska fungera lika bra för pappersprasslare som för pdf-läsare. Därför är uppslagen i princip borta. Antalet sidor utan annonser minimerade. Formspråket gemensamt med sajten. Och nyhetsvärderingen styr, inte en fast sortering av innehållet. Därför kan första nyhetsuppslaget ha såväl annonser som utländska nyheter.

På sikt kan uppdelningen av i nyheter från Sverige och världen helt luckras upp och nyhetsvärdet helt få styra. Men den traditionella sorteringen finns kvar ett tag till, enligt Ebba Bonde, formgivare senast AD på Fokus, samt Linda Häggström, projektledare och designansvarig på SvD.

Det är digitalt först som gäller. Men produktionen anpassas för att fungera i alla kanaler. Det nya systemet bygger på tre textvarianter. Small, på två tusen tecken, medium på tre tusen tecken och large för längre texter som ska kompletteras med foto, grafik och sidoartiklar till exempel. Nålsögat för att göra längre texter har blivit trängre – men är det tillräckligt viktigt ska det få ta plats.

– Nu är det tydligt för alla vad som gäller och reportrarna vet vad som förväntas av dem, säger Ebba Bonde.

Och även om det inte finns tekniska hinder för hur långt reportrarna kan skriva om det ska ut på sajten finns det gränser i praktiken menar hon.

– Efter tre tusen tecken ska det vara väldigt välskrivet och intressant om läsarna ska fortsätta. Det går en magisk gräns där har vi upptäckt när vi mätt hur mycket av en artikel som blir läst.

– Vi har inte råd att producera något som fungerar i tidningen men inte på nätet. Eller tvärtom, säger Linda Häggström.

Ett flöde som bygger på digital publicering först och att sedan göra en printtidning utifrån det har Svenska Dagbladet haft i över två år. Men nu ska print inte göras utifrån formatmallar och traditioner utan styras av läsarnas behov. Det ska till exempel inte längre finnas några fasta sidor för fördjupning som måste fyllas.

– Tajmingen av materialet är mycket viktigare än fixeringen vid en viss typ av läsning, säger Ebba Bonde.

En tidning vid normalt nyhetsläge kommer nu att innehålla något färre sidor än tidigare. Vilket gör att utrymmet kommer att prioriteras hårdare. Läsarna har i kvalitativa undersökningar reagerat ordentligt på sådant de uppfattat som utfyllnad.

– Nu får vinklarna tävla mot varandra. Det går inte längre för en redaktör att säga ”nu har vi skickat en reporter dit eller dit och måste få ett uppslag för det”, säger Ebba Bonde.

Den enda avdelning som fått mer fast utrymme är ledarsidorna som nu får tre uppslag per vecka i stället för två.

– Våra ledarsidor är något alla läser visar våra undersökningar. Åsiktsmaterialet är uppskattat, även om läsarna inte alltid håller med skribenterna vill de ha det, säger Linda Häggström.

Läsaren vill ha en redaktörad och förpackad nyhetsprodukt. Läsaren vill också bli överraskad och läsa något den inte visste den var intresserad av. Digital utveckling bygger på fakta och analys. Vilket man tagit med i projektet trots att slutprodukten är analog. Slutsatserna är byggda på analys från e-SvD, SvD.se och kvalitativa undersökningar.

– När vi tittat på en fråga har vi synat den på alla sätt. Både lyssnat på läsarna och tittat på deras faktiska beteenden. Vilket inte alltid är detsamma, säger Linda Häggström.

Projektduon tror att den nya tidningen ska hjälpa till att hålla uppe upplagan.

– Min syn på papperstidningens framtid är ljusare nu än när vi satte i gång med det här projektet i augusti, säger Linda Häggström.

– Papperstidningen kommer absolut att leva längre nu än vad den tidigare varianten skulle ha gjort, säger Ebba Bonde.

Omgörningen i punktform:

• Några stora typografiska ingrepp är det inte. Huvudrubriken har dock gått från Sueca semibold till bold.

• Plockmaterialet på sidan två försvinner. – Vi tog bort den på försök i en provtidning och ingen i testgruppen märkte det ens, säger Linda Häggström.

• De grafiska elementen följer med överallt. Men kan till exempel fungera som dårrad i print och klickvinjett till mer läsning i samma ämne på sajten.

• Även om normaltidningen är 1,2 sidor tunnare är sidbudgeten över året är densamma. – Det ger en buffert vi kan använda när det verkligen bränner till och för annonstunga dagar, säger Linda Häggström.

• Helgtidningarna blir matigare och där kan även laboreras med mer konceptuella ettor. – Det är viktigt att komma ihåg att form inte är dekoration. Om det är vackert eller inte är ointressant. Det är funktion. Bär designen funktionen har vi lyckats, säger Ebba Bonde.

• SvD Vin & Krog byter namn till SvD Vin & Mat och flyttar till Nyhetsdelen på fredagar. På lördagar blir det privatekonomi i SvD Näringsliv. SvD Börsplus kommer på Börs & Marknad tre dagar i veckan och Nyhetsdelen får en helt ny sida för krönikor.

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News