Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Premiär för Sydsvenskans Ipad-tidning

Publicerad: 15 December 2010, 08:42

Redan dag ett är Sydsvenskans app på 15:de plats på topplistan över mest nerladdad. Utan någon marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

SydsvenskanIpad

Premiärnumret blev riktigt bra med en del oväntade finurligheter tycker Anders Olofsson, som ansvarar för digitala utvecklingsfrågor inom SDS-koncernen.

Oväntade även för dig?

Precis. Bland annat gjorde redaktionen ett riktigt snyggt porträttgalleri med en lite oväntad funktion.

Ipadredaktionen har också ansträngt sig med att länka till bakgrundsartiklar. Längre fram kommer det att bli även externa länkar där det är relevant.

Något redaktionen också kommer att jobba mer med är interaktiviteten. Under förutsättning att det finns resurser till det.

Den stora grejen med Ipad är inte teknisk utan organisatorisk, säger Anders Olofsson.

Hur mycket är vi beredda att ha kontakt med läsarna och hur får vi tid till det?

På Sydsvenskan finns en interaktivitetsredaktör som har hand om en del sådana frågor. Men det finns mycket mer att göra.

Vi är bara i början på den resan, säger Anders Olofsson.

Sydsvenskan är redan på 15:de plats på topplistan över mest nerladdade appar. En plats Anders Olofsson är mycket nöjd med eftersom det inte skett någon marknadsföring.

Vi lade bara ut den och lät folk upptäcka den själva.

I dag ska den uppmärksammas på sajten och i morgon kommer det i papperstidningen.

Kommersiellt är han också nöjd. Det har sålts in ett antal helårsambassadörer som får ett antal exponeringar i veckan. Och i premiärnumret fanns det två unika Ipad-annonsörer.

Så det ser bra ut.

Ämnen i artikeln:

SydsvenskanIpad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.