Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 26 november 2013, 06:59
I dag lanseras Sydsvenskans nya sajt. Som utvecklats för att gynna både läsare och annonsörer.
Sajten har fått en uppstramning med nya typsnitt och färger. Nu är designen mer nyhetsmässig och tydlig.
Vi har jobbat mycket med att få en bättre läsbarhet, säger Mattias Pehrsson, chef för Sydsvenskan.se.
Fler ingångar ska också göra innehållet mer långlivat på sajten tror han.
Tanken är även att den nya sajten ska ge en bättre exponering av reklambudskapen då annonsytorna blivit färre men större.
Det är vad som efterfrågats. Tidigare har det kanske varit lite för många varianter. Nu blir det lättare att sälja
Mycket arbetet har lagts ner på mobilsajten. Nu har den samma innehåll och funktionalitet som nyhetssajten. Den kommer också att vara primär nästa gång sajterna ska göras om.
Sydsvenskan har också tagit fram en version för tablets. Men i grunden är det samma material i alla versioner.
Vår filosofi är nu att det ska vara samma innehåll överallt, säger Mattias Pehrsson
Sajterna är inte responsiva. Men genom att förändra storleken på fönstret på nyhetssajten går det att få den att gå över till tabletversionen. Gemensamt för alla versioner är att de ska var betydligt snabbare att ladda ner.
Vi har mer än halverat vikten på desktop med den nya versionen. Vilket var ett av de tekniska målen med ombyggnationen.