Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Premiär för nya snabbare Sydsvenskan

Publicerad: 26 November 2013, 06:59

I dag lanseras Sydsvenskans nya sajt. Som utvecklats för att gynna både läsare och annonsörer.


Sajten har fått en uppstramning med nya typsnitt och färger. Nu är designen mer nyhetsmässig och tydlig.

Vi har jobbat mycket med att få en bättre läsbarhet, säger Mattias Pehrsson, chef för Sydsvenskan.se.

Fler ingångar ska också göra innehållet mer långlivat på sajten tror han.

Tanken är även att den nya sajten ska ge en bättre exponering av reklambudskapen då annonsytorna blivit färre men större.

Det är vad som efterfrågats. Tidigare har det kanske varit lite för många varianter. Nu blir det lättare att sälja

Mycket arbetet har lagts ner på mobilsajten. Nu har den samma innehåll och funktionalitet som nyhetssajten. Den kommer också att vara primär nästa gång sajterna ska göras om.

Sydsvenskan har också tagit fram en version för tablets. Men i grunden är det samma material i alla versioner.

Vår filosofi är nu att det ska vara samma innehåll överallt, säger Mattias Pehrsson

Sajterna är inte responsiva. Men genom att förändra storleken på fönstret på nyhetssajten går det att få den att gå över till tabletversionen. Gemensamt för alla versioner är att de ska var betydligt snabbare att ladda ner.

Vi har mer än halverat vikten på desktop med den nya versionen. Vilket var ett av de tekniska målen med ombyggnationen.

Sydsvenskan lämnar skrapan och blir mer digital

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.