Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Premiär för nya Sändaren

Publicerad: 4 Januari 2011, 12:54

Vid årsskiftet gick den kristna nyhetstidningen Sändaren över till veckovis utgivning. Tidningen har också fått en tydligare nyhetsprofil både vad gäller innehåll och redigering.


Sändaren är resultatet av sammanslagningen av Veckoposten och Svensk Veckotidning och har under sina drygt 20 år varit ett organ för Missionskyrkan och Baptistförbundet. Ända fram till årsskiftet gavs Sändaren ut var fjortonde dag och var mer av ett magasin än en nyhetstidning.

Men nu stundar andra tider. Årets första nummer visar en tidning med tydligare nyhetskaraktär både vad gäller innehåll och redigering. I premiärnumret skriver chefredaktören Anders Mellbourn att Sändaren vill erbjuda en litet egen nyhetsvärdering av vad som händer i Sverige och världen och att man vill ge ett urval av nyheter, kommentarer och opinioner som inte alltid är desamma som i de dominerande tidningarna och tv-kanalerna

Syftet med den här revideringen är att bli mer av en allmän nyhetstidning och samtidigt fortsätta att vara ett organ för Missionskyrkan och Baptistsamfundet och processen Gemensam Framtid där de två samfunden tillsammans med Metodistkyrkan hoppas kunna bilda ett gemensamt kyrkosamfund, berättar Anders Mellbourn.

Sändaren har i dagsläget runt 10 000 individuella prenumeranter men förhoppningen är att antalet ska öka i och med tidningens tydligare fokus på nyheter.

Precis som Kyrkans Tidning ges Sändaren ut av Berling Press AB. Kyrkans Tidning riktar sig främst till anställda och tjänstemän inom Svenska Kyrkan men ett visst samarbete mellan tidningarna förekommer.

Redigerarna kan gå in och stötta båda tidningarna vid behov och vi har även ett samarbete på bildsidan. I samband med valet samarbetade vi också kring partiledarintervjuerna, förklarar Anders Mellbourn.

Också när det gäller webben, som Anders Mellbourn medger är eftersatt, kommer man att samarbeta med Kyrkans Tidning. Enligt Anders Ahlberg, vd för Berling Press och chefredaktör för Kyrkans Tidning kommer man att införa ett nytt publiceringsverktyg och ett nytt sätt att arbeta med Sändarens webb under våren.

Men vi kommer att bibehålla våra olika ingångar och sajter, understryker Anders Mellbourn.

I dagsläget utgörs Sändarens redaktion av 6,5 heltidstjänster och några frilansare.

Vi har TT också och trots att vi har en blygsam kostym så är vi ett gäng som är duktiga på att göra tidning sedan gammalt, säger Anders Mellbourn.

Även på annonssidan har Sändaren en relativt liten kostym. Säljarbetet sköts av Display i Umeå och packningsgraden uppgår, som Mellbourn uttrycker det, i bästa fall till 25 procent.

Vi tillhör den sortens tidning som inte tjänar på vare sig annonsmarknadens uppgång eller nedgång, det måste medges. Men vi gör det bästa av situationen, säger Mellbourn.

Att ha olika annonsteman är ett av sätten man arbetar på för att locka annonsörer. På höst- och vårkanten då det är aktuellt att välja utbildning kör man ett utbildningstema i tidningen och under senvåren har man ett resetema inför sommarens semestrar. Genom tydlighet försöker man nå annonsörer som annars kanske skulle välja bort Sändaren.

Anders Mellbourn, som har ett förflutet som chefredaktör för Dagens Nyheter och även varit chef för Utrikespolitiska institutet har jobbat med Sändaren i över ett år och kan sin tidning väl.

Jag har tidigare jobbat deltid men går upp på heltid nu lagom till pensionen. Det är alltid roligt att göra tidning.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.