Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Posten backar om krav på vikta tidningar

Publicerad: 24 Januari 2011, 12:18

Efter protester från bland andra Dagens Industri skrinlägger Posten beslutet om att alla postdistribuerade tidningar ska vara vikta. I stället kommer sannolikt priset att höjas.


Ämnen i artikeln:

Posten

Medievärlden berättade förra veckan om Postens nya krav på att alla tidningar som distribueras med post ska vara vikta från och med 2012.

Omkring 10 000 ex av Dagens Industri postdistribueras varje dag. Så Postens krav skapade oro på tidningen. DI har ett antal huvudinvändningar. Bland annat att:

Det är en tidskrävande process. Det skulle drastiskt minska tidsfönstret för produktionen och skulle även kunna omöjliggöra att man klarade av att hålla Postens inlämningstider.

Det blir inte snyggt. Många bilagor, både egna och annonsörers, skulle drabbas.

Till exempel vårt månadsmagasin Dimension, det skulle bli direkt förstört, säger Stefan Åblad, produktionschef på DI.

Något som kan leda till reklamationer, både från annonsörer och prenumeranter. Dessutom skulle det fördyra produktionen.

Därför kontaktade DI Posten och framförde sina åsikter. Även andra tidningar hörde av sig och framförde sin oro över kravet på falsade produkter.

Protesterna har fått Posten att lägga förslaget på is, enligt Lars Lagerholm som är konceptansvarig för posttidningar.

Vi har stoppat all information om förslaget och kommer att göra ett omtag kring hela frågan.

Om en månad ska förslaget upp på nytt. Målet är att fatta ett beslut som alla är nöjda med.

Går verkligen det?

Det gör det säkert. Kunderna har samma intresse som vi. Att få bra kvalitet och samtidigt kunna hålla ner priserna.

I stället för att inför kravet på kvartsfalsning kommer nu troligen Posten att höja priset på ofalsade tidningar.

Sannolikt kommer vi att gå från 30 till 40 öre per styck, säger Lars Lagerholm.

Det gör inte Stefan Åblad speciellt mycket gladare:

Jag gillar överhuvudtaget inte tillägg. Och jag kan inte se varför priserna måste öka.

Höjer Posten med en tioöring per ex blir det 290 000 kronor per år för oss. Rakt ner på sista raden.

I stället för att höja priset kunde Posten kanske försöka få tidningar sorterade i gångordning för brevbärarna är hans motförslag.

Kan det här få er att leta andra distributörer?

Det gör vi hela tiden. Men i många fall vill våra kunder ha tidningen med posten.

Nya krav skapar stora problem för tryckerier

Ämnen i artikeln:

Posten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.