Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Positiva upplagesiffror verkar vara ett problem för vissa

Positiva upplagesiffror verkar ha blivit ett problem för vissa branschföreträdare eftersom de inte bekräftar det som de redan har bestämt, skriver Norra Hallands publisher Elisabeth Blide.

Publicerad: 24 februari 2015, 08:09

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


2006 slutade jag på GP efter 18 år. Jag loggade ut och släckte ner mediebranschen utan en enda tanke på att någonsin komma tillbaka igen. Sex år senare fick jag frågan att ta över som publisher på Norra Halland i Kungsbacka. Trycksvärtan gjorde sig påmind i blodet och förälskelsen slog till som en bomb. Självklart! Denna tidningspärla var på väg att få nytt liv och jag var inbjuden att resa med.

Dags att logga in igen i branschen för uppdatering via nyhetsbrev, debatter, och gamla kontakter. Det starkaste intrycket blev då att inte en enda branschföreträdare talade sig varm för papperstidningen längre. Papperstidningen var nu helt övergiven och dödförklarad trots att de flesta då fortfarande hade sina löner betalda därifrån. Något förvånad kunde jag konstatera att det verkade som om att en hel bransch sågade av den gren de satt på utan att ha säkrat upp med hållbara alternativ. Det visades sig ganska snabbt att jag faktiskt delade min förvåning med läsare, annonsörer och annonsförmedlare. Print var inte, och är fortfarande inte, att anse som ett borträknat alternativ.

Det jag är ute efter är inte att vända tiden eller stoppa utvecklingen. Jag är väl medveten om vikten av en omställning och problemen med att hitta nya lönsamma betalmodeller. Det jag är ute efter är att ifrågasätta varför de tidningar som fortfarande har en printverksamhet inte står upp för den.

När TS redovisade upplagesiffrorna 2013 var jag ny på jobbet. Norra Halland hade då gått plus med 300 exemplar. Inte många tidningar hade utvecklat sin upplaga lika bra så jag skickade ut ett antal mail med kommentarer till siffrorna. Fullt övertygad att detta var värt att uppmärksammas på olika håll i branschen. Men icke. Samma året efter. Vi gick med 300 exemplar plus igen och nya mail skickades ut. Inget intresse då heller. I år redovisar vi oförändrad upplaga och målet för 2015 är att öka men nu funderar jag inte ens på att maila för nu vet jag att ingen är intresserad. Positiva upplagesiffror verkar ha blivit ett problem för vissa branschföreträdare eftersom de inte bekräftar det som de redan har bestämt. Att papperstidningen ska vara död vid det här laget och att det bara är tidningar på vischan, de som ligger efter i utvecklingen, som fortfarande bryr sig om vilken upplaga de har.

Men tänk om det är så att vi på landet också har fattat att utvecklingen går mot digital konsumtion men att vi medvetet har en affärsstrategi som kombinerar papper och nät. Tänk om vi har en styrelse som bedriver ett strategiarbete, gör SWOT-analyser, drar slutsatser och gör prioriteringar som omfattar papperstidningen? Tänk om vi har ett genomtänkt och viktigt arbete med upplagan för att istället väva in den digitala utvecklingen lite pö om pö, i den takt som marknaden efterfrågar. Tänk om vi rent av jobbar med en medveten taktik där vi inte vill vända våra trogna läsare ryggen. Tänk om vi har tagit aktiva beslut som omfattar den tryckta upplagan i vår affärsmodell av lönsamhetsskäl. Ja, i så fall kanske några av oss fortfarande kan tillåtas visa lite glädje åt TS upplagepublicering. Visst vore det rart. Rent av som på gamla tider!

Elisabeth Blide, publisher Norra Halland

Axel Andén

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.