Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

PON klandrar Hänt Extra och Hänt i veckan

Publicerad: 23 Mars 2016, 09:31

Publiceringar om tv-profilen Laila Bagge anses bryta mot god publicistisk sed.


Ämnen i artikeln:

Hänt i VeckanHänt ExtraPOLaila Bagge

Laila Bagge anmälde artiklarna i Hänt Extra, som publicerades i december förra året och rörde hennes kärleksliv, via ombud. Hon framförde att uppgifterna i artiklarna både var felaktiga och utgjorde ett intrång i hennes privatliv. Såväl hennes pojkvän, som inte var en offentlig person, som hennes barn hade upprörts och tagit illa vid sig av uppgifterna.

Tidningen svarade genom sin utgivare att Laila Bagge var en av Sveriges mest offentliga kändisar. Hon hade själv valt offentligheten genom sitt arbete i bland annat tv, radio och artistvärlden. Hon var väl medveten om fördelarna med att vara synlig i media och hon visste också att offentligheten kunde ha en baksida.

Laila Bagge var extremt aktiv på sociala medier och en flitig bloggare som bland annat visat upp bilder på sina barn och öppet berättade om sin status för dagen. Hon drev en framgångsrik blogg- och shoppingsajt där bland annat hennes äldste son bloggade.

Pressombudsmannen bedömer dock att Hänt Extra ”på ett omotiverat sätt kränkt Laila Bagges privata sfär. Kränkningen har skett oavsett om de lämnade uppgifterna är sanna eller falska.”

Pressens Opinionsnämnd gör samma bedömning som PO och finner skäl att klandra tidningen för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Även Hänt i Veckan klandras för tre olika publiceringar om Laila Bagge. Om dessa skriver PO:

Sammanfattningsvis finner jag att samtliga tre anmälda artiklar behandlar ämnen som får anses ligga inom ramen för det som är rimligt, med tanke på anmälarens roll i offentligheten. Däremot innehåller alla tre artiklarna inslag som går över vad som är pressetiskt acceptabelt. (…) För dessa uppgifter bör Hänt i veckan klandras.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.