Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Policy eller pågående debatt redaktionerna väljer olika vägar

Publicerad: 28 April 2010, 10:45

Flera av landets största tidningsredaktioner saknar regler för hur sociala medier ska användas i arbetet och på fritiden. Det visar en enkätundersökning som Medievärlden gjort.


Ämnen i artikeln:

sociala medier

Vi skickade ut vår enkät till de 20 tidningsredaktioner som har störst upplaga. Vi frågade bland annat om redaktionerna har en policy för hur deras medarbetare använde sociala medier i arbetet och på fritiden och hur de tror att tidningens trovärdighet kunde påverkas av medarbetarnas privata användning.

14 redaktioner svarade. Sju saknar tydliga regler. Tre har särskilda policydokument (Expressen, Sydsvenskan och Dalarnas Tidningar) medan Svenska Dagbladet, Corren, Helsingborgs Dagblad och Västerbottens-Kuriren har regler/paragrafer om sociala medier som regleras i andra etik- och måldokument.

Göteborgs-Posten har valt bort en skriven policy till förmån för en kontinuerlig diskussion om sociala medier på redaktionen.

Vi litar på medarbetarna. I grunden handlar det om att visa samma omdöme som när man skriver en text för publicering, säger Per Andersson-Ek, redaktionell utvecklingschef på GP.

Gemensamt för dem som svarat på enkäten är att intresset för sociala medier är stort och att tidningsledarna ser det som en nödvändighet att själva vara aktiva på framför allt Facebook, men i många fall också på Twitter.

Flera redaktioner uppmanar sina medarbetare att använda sociala medier. Helsingborgs Dagblad har det till och med inskrivet i sina etiska regler. Där står bland annat att du har ett ansvar för att den bild av dig själv som du förmedlar i sociala medier inte kan användas emot dig i din roll som HD-medarbetare.

Det finns konkreta fall där vi tycker att enskilda medarbetare visat dåligt omdöme. Men eftersom det sker i en offentlighet tar det inte lång tid förrän vi får veta det och kan agera, säger HD:s chefredaktör Lars Johansson.

Intern kritik medarbetare emellan och spridning av konfidentiell ekonomisk information på sociala medier nämns i flera enkätsvar som exempel på uppgifter som riskerar att skada tidningens trovärdighet, arbetsklimat och ekonomi.

Trovärdigheten kan också påverkas negativt av att en reporter som bevakar ett område samtidigt är medlem av en intressegrupp inom samma område. Samtidigt betonas det att den problematiken alltid funnits och inte har med sociala medier att göra.

Behovet av kontroll verkar heller inte särskilt stort. Två undantag är Corren och Sydsvenskan, där medarbetarna uppmanas att berätta för sin närmaste chef om de skaffar en blogg (Corren) eller uppge vilka plattformar medarbetarna finns, hur de används och i vilken roll (Sydsvenskan).

Majoriteten uppger också att de tack vare sociala medier får fler nyhetstips och bredare kontaktnät och att tidningen får fler kanaler att nå ut med sin journalistik.

Av de tre som har upprättat särskilda policies för sociala medier är Dalarnas Tidningars mest detaljerad.

Den stora fördelen med att ha en policy är att de ger oss en guide till hur vi beter oss, i stället för att pröva allt från fall till fall, säger Ewa Wirén, redaktionschef på Dalarnas Tidningar.

DT skriver i sin policy att en aktiv och ansvarstagande närvaro i sociala medier bidrar de anställda till att stärka Dalarnas Tidningar.

Sydsvenskan och Expressen poängterar i sina policies att medarbetarna ska känna trygghet på arbetsplatsen och inte riskera att det en enskild medarbetare gör eller säger på sin arbetsplats publiceras på sociala medier utanför tidningarnas regi.

Sydsvenskan har också ett särskilt stycke om källskyddet i kontakt med källor och tipsare via sociala medier. Det får aldrig råda någon tveksamhet om att vi värnar källskyddet till det yttersta, skriver Sydsvenskan.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

sociala medier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.