Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

PO: Viktigt skapa utrymme för eftertanke

Publicerad: 23 Oktober 2015, 09:42

När händelser som terrordådet i Trollhättan blir verklighet gäller det för alla seriösa medier att behålla sin professionella kyla. Det menar PO Ola Sigvardsson.


Ämnen i artikeln:

Pressombudsmannen

Pressombudsman Ola Sigvardsson understryker att han inte kan uttala sig om rapporteringen kring terrordådet i Trollhättan utan bara diskuterar i generella termer. Men när händelser av den digniteten blir verklighet gäller det för seriösa och professionella medier att skapa sig ett utrymme för eftertanke menar han.

Så att de kan hålla ifrån sig rykten och påståenden som inte kan beläggas.

Frågan om när det är rätt att publicera namn och bild på en misstänkt gärningsman måste bedömas från fall till fall. Men när det handlar om grova våldsbrott och terrorhandlingar har allmänheten en stor rätt att få veta anser Ola Sigvardsson.

Bland annat för att det inte ska bli någon onödig ryktesspridning.

Det behöver inte ens vara avgjort i rätten för att det ska vara rätt att publicera namn och bild menar Ola Sigvardsson.

Till exempel när det gäller Mijailo Mijailovi? som senare fälldes för mordet på Anna Lindh, där publicerade flera medier namn och bild på honom när han bara var misstänkt. Där har allmänheten rätt att få veta det, oavsett om han var skyldig eller inte.

Det anmäldes till PO och prövades av PON och friades där.

Flera medier var på plats i Trollhättan. Ett antal publicerade också intervjuer med elever på skolan, elever som precis sett skolkamrater och personal stickas ner.

Allt jag kan säga generellt är att medier alltid ska vara mycket försiktiga med att intervjua personer som kan befinna sig i chock.

Ola Sigvardsson menar också att det kan finnas en poäng i att återkomma till ett vittne efter en tid då händelsen har fått sjunka ner och den intervjuade fått lite distans.

Ämnen i artikeln:

Pressombudsmannen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.