Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

PO och PON på tvärs med den publicistiska uppgiften

Publicerad: 26 November 2008, 08:12

Norrbottens-Kurirens chefredaktör Mats Ehnbom är kritisk mot kritik från PO och en fällning i PON, som "går på tvärs med tidningarnas uppdrag".


Ämnen i artikeln:

POPON

PRESSENS OPINIONSNÄMND(”PON”) klandrade nyligen en publicering i Norrbottens-Kuriren. Publiceringen handlade om ett tvätteri i Norrbotten som tilldelats ett kontrakt på tvivelaktiga grunder.
Tvätteriet hade nyss förlorat en anbudstävling och av omsorg om sysselsättningen på orten beslutade kommunen där att själv teckna avtal med beställaren, landstinget.

Därefter tecknade kommunen ett avtal med tvätteriföretaget, som erhöll totalt 2,4 miljoner kronor utöver det ursprungliga avtalet, i kommunal subvention.

Enligt kommunen hävdade tvätteriet att man inte kunde komma igång utan denna miljonkompensation. Genom ett kommunalt anslag kunde kommunen och tvätteriet därmed i skön förening kringgå det mesta av de ändamål om effektiv hushållning och sund konkurrens som lagstiftningen syftar till på detta område.

Kurirens granskning kunde vidare visa att tvätteriets ägare redan andra avtalsåret, under den kommunala stödperioden, tog ut en vinstutdelning på 1,2 miljoner kronor.

OM DETTA UPPSEENDEVÄCKANDE tilltag har Norrbottens-Kuriren rapporterat på framträdande nyhetsplats. Vi presenterade denna smygsponsring under rubriken ”Miljonen i egen ficka”.

PO kritiserade publiciteten med bedömningar som för oss vittnar om en bristande förståelse för den rapporterade händelsen. PO fann nämligen bland annat att tvätteriets och kommunens upplägg inte innehöll något underligt, en både överraskande och häpnadsväckande uppfattning!

Mot den bakgrunden kan man kanske ändå förstå att PO ansåg att rubriken inte var pressetiskt korrekt. PON gjorde så småningom en diametralt motsatt bedömning och ansåg att Kuriren rapportering var korrekt i sak. Men nämnden ansåg ändå att rubriken utan fog gav läsaren intryck att tvätteriets ägare begått oegentligheter.

ÄVEN OM DET naturligtvis är glädjande att PON insåg händelsens stora allmänintresse och medgav att rapporteringen i sak var korrekt, är det mer än svårsmält att kritiken mot tidningens rubrik kvarstår.

Oavsett om man uppfattar uttrycket ”stoppa i egen ficka” som en beskyllning för oegentligheter har tvätteriets utdelning till ägarna haft en otvivelaktig grund i kringgåendet av lagens syften och en uppseendeväckande misshushållning med skattebetalarnas pengar. Tvätteriets ägare har utan tvivel haft en aktiv del i tillskansa sitt företag kommunalt extrastöd under föresatsen att jobben annars går kommunen förlorade.

Sedan har man redan under andra avtalsåret ansett det rimligt att plocka ut 1,2 miljoner kronor i utdelning. Att i det sammanhanget beskriva utdelningen som ”Miljonen i egen ficka” är säkerligen graverande för tvätteriets ägare, men inte på något sätt felaktigt.

PRESSETIKEN SYFTAR TILL att främja en ansvarig hållning inför den publicistiska uppgiften. Att bedömningen sker för varje enskilt fall gör att det ibland är svårt att dra entydiga slutsatser för framtiden. Men ett grundkrav måste vara att besluten inte är motsägelsefulla. Om PON nämligen anser att saken är av stort allmänintresse och förloppet i allt väsentligt korrekt beskrivet, är rubriken korrekt och har täckning i texten.

KRITIK OCH KLANDER av PO och PON ingår naturligtvis i spelets regler. Tidningarna ska tåla beslut som går oss emot, oavsett vad vi tycker. Men när de pressetiska organen staplar missförstånden och felbedömningarna på varandra måste vi reagera. Norrbottens-Kuriren kommer därför att begära omprövning och hoppas på ett nytt beslut som inte går på tvärs med tidningarnas uppdrag att tjäna som nyhetsförmedlare och granskare av samhällslivet.

Mats Ehnbom
Chefredaktör och ansvarig utgivare{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=26}

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

POPON

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.