Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Plus och minus med olika annonsformat i appen

Publicerad: 15 Mars 2011, 12:08

Annonsformaten i pressens Ipad-appar är ännu långt ifrån att utnyttja plattformens alla möjligheter. Medievärlden har listat för- och nackdelar med ett antal format.


Det märks att Ipad-annonseringen fortfarande är inne i en tidig fas. Ett antal annonsformat är värda att uppmärksamma redan idag:

Helsida under tiden som en app laddas, lägger inte på laddtid, gör att användaren har något att titta på under väntetiden. Används av till exempel CNN, som flashar kort med en logotyp under laddtiden och sedan visar en större banner med samma avsändare på förstasidan. Widespace har tagit fram ett liknande format för iPhone som enligt uppgift get CPM-tal på uppemot 200 SEK, används av bland annat TV Guide (se film nedan). Ger god effektivitet vid större kampanjer och produktlanseringar.

Banners i olika storlekar på förstasidan. Används av t.ex. CNN och VG+. Googles vanligaste format för iPad-appar är Leatherbord (728×90), Banner (468×60) och Medium Rectangle (300×250). Finns med både grafik och textlänkar. Mest effektiva när annonsen matchas mot innehållet och/eller kundens preferenser, historik, demografiska data, position och annan personinformation.

Fristående minisajt i applikationen. En vanlig banner eller en länk leder till en kampanjsajt som öppnas i ett lager i applikationen. Användaren kan snabbt stänga lagret och återgå till tidningens innehåll. Används bland annat av VG+. Bra grepp för att förklara lite mer komplicerade budskap för exempelvis högengagemangsprodukter.

Iad-banner med minisajt. (Se faktaruta). Passar de annonsörer som har en större budget för produktion och vill bygga sin nätnärvaro med engagerande upplevelser.

Expandable banner: banner som fälls ut till större format vid klick. När man vill engagera kunden direkt utan att störa med en landningssida. Erbjuder fortfarande full funktionalitet i termer av avslut och transaktioner.

Takeover: banner som visas i innehållet utan att artikeln lämnas, men som ändå tar över hela skärmytan. När man vill ha större impact. När man inte vill att ngn ska missa budskapet. Behöver i normalfallet begränsas, så att en och samma användare inte ser samma annons flera gånger under en given tid, exempelvis samma vecka.

Helt statisk helsida utan interaktion eller länkar, visas mellan två artiklar. Använts brett av publikationer inom Bonniers News+, exempelvis DN+. CPM-styrda annonser som används exempelvis vid varumärkesbyggande aktiviteter som syftar till att öka erinran, snarare än interaktion och faktiska, direkta avslut.

Splash:

Annonser som visas när en tyngre iPad-app laddar kommer att bli vanligare i framtiden. Konverteringsgraden ökar om en relaterad annons visas som en banner efter det att appen laddat klart.

Roman Pixell

mvredaktion

Iad

Apple lanserade i april 2010 sedan det egna annonsplattformen Iad, som utvecklades av Quattro Wireless och förvärvades i november 2009. Den största skillnaden mot andra annonsnätverk är att Iad möjliggör enkla avslut och snabba transaktioner och prenumerationer med användarens Appstore-konto. Annonsformaten i Iad möjliggör bland annat full HTML5-funktionelitet med ljud och rörlig bild liksom snabb återgång till tidningens innehåll. Andra viktiga egenskaper är profilering med avseende på demografi, app-, film-, TV- och musikpreferenser, position, nätverkskoppling och version av iOS-enhet. Apple tar 40% av intäkterna från all Iad-annonsering.

Val av annonsplattform

Den största skillnaden mellan mobile Adsense och Iad är att Iad-annonser kommer ligga i användarupplevelsen. Iad-systemet serverar betydligt mer välarbetade och app-lika annonser, medan Adsense har en betydligt store annons-pool och så kallad fill rate”, vilket teoretiskt möjliggör en bättre anpassning till användarens preferenser. Enligt flera bedömare är en kombination av annonsnätverk att föredra för de flesta innehållsleverantörer. För förlagen finns det anledning att även titta närmare på så kallad whitelabeling av en annonsplattform som Widespace, vilket möjliggör egen försäljning av annonser direkt mot annonsör.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.