Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Platsannonseringen minskar

Publicerad: 4 september 2012, 07:19

Andra kvartalet minskade platsannonsvolymen i morgonpressen med 23 procent jämfört med samma period i fjol.


Den minskade med 18 procent för storstadstidningarna och med 24 procent för landsortstidningarna.

”För ett år sedan växte fortfarande platsannonsering i landsortspressen för fullt med en tillväxt på hela 29 procent under andra kvartalet 2011. Storstadspressen hade då redan känt av effekten av eurokrisen som slog till direkt efter sommaren. Nu minskar både storstadspress och landsortspress och det är ett kraftfullt, men väntat tapp under första halvåret”, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU i en kommentar.

TU Platsannonsindex bygger på rapporterad annonsvolym från 70 morgontidningar. I bilden ovan visas den kvartalsvisa utvecklingen relativt föregående års kvartal.

”Den förra konjunkturnedgången med smygstart våren 2008 resulterade i uppemot två års nedgång för platsannonseringen i morgonpress. Mot den bakgrunden kan den förväntas vända upp igen först i slutet på 2013, vilket stämmer väl med Konjunkturinstitutets estimerade vändning på den vikande arbetsmarknaden”, säger TU:s Fredrik Rogberg.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev