onsdag1 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Platsannonseringen i morgonpress ökade

Publicerad: 20 februari 2012, 13:18

Platsannonsvolymen i morgonpress ökade med 11 procent förra året.


AA

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Av det stod storstadspressen för 4 procent och landsortspressen för 14 procent.

Intäkterna från platsannonseringen ökade till över 900 (815) miljoner, varav storstad 283 miljoner och 532 miljoner i landsort.

Volymen varierade kraftigt under året och sista kvartalet minskade den med 11 procent.

”2011 präglas av konjunkturuppgång under första halvåret och finanskris under andra halvåret. Eftersom platsannonseringen är den mest konjunkturkänsliga rubrikannonskategorin var det väntat med ett tapp under sista kvartalet. Om konjunkturen fortsätter att växla så snabbt som skett de senaste åren, bedömer jag att platsannonseringen ökar igen hösten 2013”, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU.

TU Platsannonsindex bygger på rapporterad annonsvolym från ett 70-tal morgontidningar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev