Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Pieter ten Hoopen på PK: Redaktionerna har feg attityd

Publicerad: 22 Mars 2005, 10:32

Efterlyses: Fler fotografer som tar egna initiativ. Och fler arbetsledare som intresserar sig för bilden. När Publicistklubben på måndagskvällen diskuterade bildjournalistik hamnade arbetsvillkoren på redaktionerna i fokus.


Malin Hoelstad, fotograf på Svenska Dagbladet, tyckte att nyhetsarbetet fortfarande är alldeles för textstyrt. Bilden kommer in för sent i planeringen. Eftersom många jobb ska göras varje dag hinner fotograferna sällan delta i diskussionerna.
– Det gäller att fixa dagens lista. Möjligen hittar man ett case som ska illustrera en nyhet, men djupare än så har vi inte tid att gå, sade Malin Hoelstad.
Idealet vore, enligt henne, att vid sidan av nyhetsarbetet alltid ha ett eget projekt att hålla igång.
Svenska Dagbladet har nio anställda fotografer, varav två är kvinnor. På Dagens Nyheter finns 15 fotografer, tre kvinnliga. Lotta Ögren, bildchef på DN, sade att det blivit så att de kvinnliga fotograferna helst jobbar med feature.
– På de avdelningarna är delaktigheten större än på nyheterna. Jag vill göra något åt det, fotograferna behöver bli mer delaktiga i nyhetsjobben.
Pieter ten Hoopen, som nyligen utsågs till Årets fotograf i Årets Bild-tävlingen, sade att han trodde att bildjournalistiken gick en ljus framtid till mötes. Men att dagstidningarna inte är hans förstaval.
– Många redaktioner har en feg attityd. Man måste kunna alla koder, vara kaxig och kunna ta sig fram för att bli accepterad.
– Det är svårt att få gehör för egna idéer. Man måste ha något att visa upp förrän man blir tagen på allvar.
Pieter ten Hoopen är knuten till bildbyrån Moment, som är inriktad på dokumentärt fotografi. Fotograferna på Moment säljer in sina bilder till tidningar och tidskrifter världen över.
Vad har då tabloiden betytt för bildjournalistiken? Här gick åsikterna isär bland debattörerna. Pieter ten Hoopen tyckte att formatbytet visar att det saknas en bildjournalistisk medvetenhet bland de ansvariga på redaktionerna.
Mats-Eric Nilsson, redaktionschef på Svenska Dagbladet, ansåg att bilden fått en viktigare roll:
– Vi prioriterar hårdare. De bästa jobben är när foto och text tillsammans berättar något för läsarna.
Han fick medhåll av Pawel Flato, ordförande i Pressfotografernas klubb, som tyckte att tabloiden bidragit till att ta bort ”en massa ointressanta bilder”. Han efterlyste dock bilder på samhällsfrågor som ofta nämns i text, men som sällan syns i bild; som utbrändhet, feminism och den ökande egoismen (i kölvattnet av Skandia-affären).
Lotta Ögren hänvisade till sin chefredaktör Jan Wifstrand som har sagt att bilden är DN:s starkaste konkurrensmedel. Men hon betonade att DN har en bit kvar.
– Vi har ännu inte hittat ett bra sätt att jobba med bilderna i tabloiden.
YLVA CARLSSON

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.